Back för Öresundsfärja
Även om shoppingresandet över Norra Öresund är stabilt så påverkar det ekonomiska läget framförallt bilresandet mellan alla länder i Europa och då även linjen Helsingborg-Helsingör.– Trots en svag ekonomi så hade vi ändå över 600 000 passagerare och över 126 000 bilar under oktober. Vi ser dock ett ökat intresse för shopping och tolkar detta som en positiv tendens i resandet, säger Henrik Rørbæk, linjechef för Scandlines linje Helsingborg-Helsingör.Om man jämför antalet passagerare och bilar med oktober förra året så har detta minskat med 4,7 procent respektive 8,7 procent. Att antalet passagerare minskar beror till stor del på att bilresandet mellan Sverige och Danmark generellt sett har minskat under månaden.– Minskningen av antalet bilar kan vi till stor del härleda till den ekonomiska oro som finns just nu och som drabbar alla aktörer som har trafik mellan Sverige och Danmark. Det positiva är att vi ser en ökad försäljning av så kallade AutoBizzar med 40 procent. Dessa används främst av de som har en hög frekvens av bilresor på linjen, säger Henrik Rørbæk.Även lastbilstrafiken minskade under oktober med 4,4 procent, men sett ur ett helårsperspektiv har antalet lastbilar ökat med 1,9 procent.– Vi gör nu investeringar på cirka 150 miljoner kronor i färjorna på linjen och som kommer leda till ökat resandet och även konsumtion ombord. Tycho Brahe är just nu på varv i Danmark för en omfattande renovering och kommer att vara i trafik i början på december, säger Henrik Rørbæk.