23948sdkhjf

Solenergi till batteriladdning

Ett pilotprojekt i samarbete mellan DB Schenker, Jönköpings kommun och Linköpings universitet (LiU) har startats för kartläggning om det går att producera adekvat elkraft till laddning av traktionsbatterierna hos Schenkers inomhustruckar.

I senaste utgåvan av sitt nyhetsbrev beskriver Jungheinrich Svenska AB hur solceller på det 500 000 m2 stora, tjärpappsklädda taket på DB Schenkers terminal i Jönköping ska fånga solenergi för omvandling till elenergi för drift av logistikföretagets batteridrivna lagertruckar. 20 kW solceller fördelade på två långa rader ska mätas och utvärderas efter en lång rad kriterier, så som cellernas lutningsvinkel mot infallande solsken, elproduktionens kongruens mot erforderliga behov av att ladda truckbatterierna, mätningar av solinstrålning, takbeläggningens reflektion och vindstyrkans påverkan.En ny typ av solceller, som fångar upp inte blott direktverkande solstrålning utan även indirekt solstrålning reflekterad från takets yta om det kläds med ljus takpapp, ska också testas på DB Schenkers terminaltak.Pilotprojektet leds av Andreas Molin vid LiU:s avdelning för Energisystem, doktorand hos professor Bahram Mosfegh. Om ca ett år ska de första resultaten av mätningarna och utprovningarna föreligga.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062