Nya laserscannrar mot kollisioner
De tre nya laserscannrarna från tyska Sick AG är TIM31 respektive S300 Mini, som utmärker sig genom sin kompakta dimensioner, och S3000 Expert, som utvecklats för de mest avancerade tillämpningarna på förarlösa autotruckar, s k AGV:éer (Automated Guided Vehicle).För kollisionsskydd mellan autotruckar och material lämpar sig TIM31, användbar i såväl mobila som stationära lösningar, och lätt att montera, alldenstund den är blott 70 mm hög och väger endast 150 gram. Dess synfält spänner över 270 grader och den kan växla mellan 16 fältuppsättningar. Förutom som kollisionsskydd kan den också användas exempelvis för närvarokontrolll på hyllor i automatlager, för övervakning av dörrar och entréer, samt för räkning av föremål, som passerar över en stor yta.Den säkra laserscannern S300 Mini är blott 116 mm hög och väger 800 gram. Dess synfält spänner över 270 grader och räckvidden är 2 m. Miniscannern finns i två utföranden, Standard respekive Remote.S300 Mini Standard är avsedd för vertikal och horisontell övervakning i stationära applikationer samt även för enklare applikationer. S300 Mini Remote med sina 16 programmeringsbara övervakningsfall, lämpar sig väl för att skapa en optimal och säker färdväg för förarlösa fordon, enkannerligen autotruckar. Fältuppsättningarna kan användas i 32 olika övervakningsfall. En fördel med S300 Mini Remote är att all intelligens ligger i reglerenheten Flexi Soft, vilket förenklar programmering och inkoppling. Därmed blir det lätt och smidigt att bygga ut säkerhetslösningen med fler scannrar.S3000 Expert är en ny toppmodell bland säkra laserscannrar, primärt utvecklad för avancerade tillämpningar på autotruckar (AGV:éer), med extremt höga krav på tillgänglighet och tempo. Med 32 möjliga övervaknngsfält ökar S3000 Expert möjligheterna att framföra autotruckar snabbt och säkert i lokaler med blandad trafik i form av människor, som också arbetar där. De många fältuppsättningarna tillåter autotruckarna att hålla en optimal hastighet under hela körsträckan.Den, som vill skona autotruckens bromsbelägg, kan välja att använda scannerns 21 trippelfält. Då består varje fältuppsättning av ett stoppfält och två varningsfält. Ett av varningsfälten används precis som vanligt för att varna personer i närheten av autotrucken, medan det andra varningsfältet är till för att retardera trucken (bromsa ned hastigheten) inför ett eventuellt definitivt stopp.