Virtuell rundvandring på nya färjor
Scandlines lyfter på förlåten till sina nybyggen till Tysklandstrafiken, M/V Berlin respektive M/V Copenhagen, på en nykomponerad mikrosajt, www.scandlines.com/new-ferries-2012/welcome, där som är värt at veta om färjebyggena på linjen Gedser–Rostock finns att läsa och beskåda. Här presenteras information om de nya ropax-färjorna, hamnutbyggnaden, byggnadsställningarna på varvet, inredningen ombord på färjorna, deras skeppsarkitektoniska formgivning och mycket mera. Till yttermera visso låter sig de nya färjorna besiktigas på en virtuell utflykt. Den 3D-animerade presentationen visar färjornas moderna inredning på ett nära nog levande sätt och erbjuder en spännande förhandsinblick i Scandlines nya värld, utlovar Scandlines i sitt pressmeddelande.Tack vare en tidslinje på mikrosajten kan publiken noga följa de viktigaste milstolparna fram till sjösättningen av färjorna. Ett mediagaller och en pressfil erbjuder ytterligare utförlig information och illustrationsmaterial. På så vis åskådliggörs allt visuellt från undertecknandet av byggnadskontraktet och kölsträckningen till det aktuella byggnadsläget i dagsläget.Färdigställandet av ropax-färjorna M/V Berlin respektive M/V Copenhagen beräknas vara slutfört våren 2012. Färjorna byggs på varvet P+S Werften GmbH i nordtyska Stralsund och får vardera en kapacitet om 460 personbilar eller 90 lastbilar. Passagerarkapaciteten ökar med 50 procent från dagens 1 000 till 1 500 resenärer. Totalt investerar Scandlines i de nya färjorrna och utbyggnad av hamnarna i Rostock och Gedser ca 230 miljoner euro, motsvarande ca drygt 2 miljarder konor (SEK).Scandlines grundades 1998 och är ett av Europas största rederier, verksamt med person- och godstransporter i en triangel mellan Tyskland, Danmark och Sverige, samt på sträckor till Baltikum och Finland. 2010 överskeppade Scandlines 12,4 miljoner resenärer, 2,8 miljoner personbilar och 800 000 lastbilar och löstrailrar.