Dacia Duster med antisladd
Dacia Duster har beprövade säkerhetsfunktioner hämtade från Renault. Bromssystemet är Bosch 8,1 och har både låsningsfria bromsar (Anti-Blockerings-System, ABS) som elektronisk bromskraftsfördelning (EBV) och panikbromsassitans som standard. Standard är också två krockkuddar med trepunktsbälte med belastningsbegränsare fram, två krockkuddar i längsriktningen för sidoskydd (beroende på version) och pyrotekniska bältesförsträckar fram (beroende på version). Nytt är att fordonet nu också levereras med Electroniskt StabiliseringsProgram (ESP), dvs automatiskt antisladdssystem som standard på samtliga versioner, något som hittills varit en tillvalsfunktion till en merkostnad.I Sverige marknadsförs Dacia Duster med tre olika motoralternativ, en 1,6-liters 16V 105-hästars bensinmotor till den allhjulsdrivna modellen (4x4), en 1,6-liters 16V 105-hästars bensin/E85-motor till den tvåhjulsdrivna modellen (4x2), och en 1,5-liters dCi 110-hästars commonrail-dieselmotor som lämpar sig till såväl den allhjulsdrivna som till den konventionellt tvåhjulsdrivna modellen.Markfrigången uppgår till 210 mm. Tjänstevikten för 4x2-modellen uppgår till 1 255 kg och för 4x4-modellen 1 325 kg. Dragvikten uppgår till max 1 500 kg.I Sverige marknadsförs Dacia Duster av Renault Nordic AB, helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris, som etablerades 1898. Det svenska dotterbolagets anor går tillbaka till 2007, alltså inte fullt så gammalt som moderbolaget. 160 Renault-återförsäljare med tillgång till dryg 350 försäljningsställen finns spridda över hela Norden. Tillsammans tillhandahåller de underhåll och reservdelar till ca 400 000 Renault-ägare inom Norden.