23948sdkhjf

Dålig koll på offentlig upphandling

Det råder stora brister när det gäller uppföljning av offentliga upphandlingar. Det fastslår Anders Wijkman som utrett hur den offentliga upphandlingen sköts på uppdrag av regeringen.

– Stat, kommuner och landsting handlar upp varor och tjänster för c:a 500 miljarder kronor årligen. Bristerna i uppföljning är dock stora. Därför är det ingen överdrift att påstå att det idag saknas svar på frågan om offentlig sektor – och vi skattebetalare – får de varor och tjänster som vi betalar för. En långt bättre uppföljning är därför ett av de viktigaste kraven i arbetet att förbättra den offentliga upphandlingen, säger Anders Wijkman, särskild utredare och ansvarig för Upphandlingsutredningens delbetänkande ”På jakt efter den goda affären” som presenteras idag.Upphandlingsreglerna och dess tillämpning har utsatts för växande kritik under senare år, som till exempel att regelverket är krångligt, stelbent och brister i tydlighet. Utredningen har gjort en omfattande översyn av regelverket efter en ingående dialog och mötesverksamhet med många hundra myndigheter och leverantörer. Ett stort antal frågor har rests där behovet är stort av förändringar och förenklingar både i regelverket och dess tillämpning:1. Gör upphandlingen till en strategisk fråga. Många av de problem som uppmärksammats har ett tydligt samband med att många myndighetsledningar inte axlat rollen som strategiska köpare. Beslut har fattats om konkurrensutsättning utan att man satt sig in i vad det innebär att gå från produktion i egen regi till att bli en köpare av varor och tjänster.2. Öka utrymmet för dialog och förhandling. Dagens regelverk begränsar utrymmet för förhandlingar och dialog mellan parterna. Detta upplevs som negativt av både myndigheter och leverantörer. Många företag har angett att de ofta inte kan offerera sina bästa produkter eller lösningar, p.g.a. upphandlingarnas utformning och bristen på dialog mellan parterna. 3. Minska problemen vid överprövningar. Överprövningarna har ökat, vilket skapar osäkerhet och ofta leder till att myndigheterna väljer s k säkra lösningar, som lägsta pris. Detta riskerar att gå ut över den goda affären. Åtgärder måste vidtas för att minska handläggningstiden i domstol och den rättsliga förutsebarheten. Vidare behövs regler så att myndigheter inte stoppas upp i sin verksamhet vid en överprövning. 4. Driv på arbetet för hållbara lösningar. På många områden – inte minst infrastruktur – behövs långtgående förändringar i form av tekniksprång eller helt nya sätt att organisera verksamheten för att möta klimat- och miljömålen i framtiden. Utredningen menar att den offentliga sektorn kan och bör spela en pådrivande roll för en långt effektivare energi- och resursanvändning. Detta förutsätter dock ett skifte från detaljstyrande till mer funktionsinriktade upphandlingar.5. Överväg en höjning av gränsen för direktupphandling. Många intressenter har uttalat sig till förmån för att höja gränsen för direktupphandling. Utredningen ser flera fördelar, bland annat sparade kostnader och tid samt bättre förutsättningar för små företags medverkan. Det måste dock vägas mot riskerna som följer av minskad transparens. 6. Förbättra statistiken. Den offentliga upphandlingen lider av stora brister när det gäller data och statistik. Många myndigheter kan, enligt en enkät som utredningen genomfört, inte redovisa omfattningen av sina upphandlingar. Om man saknar sådan information är det svårt att fatta strategiska beslut. Utredningens betänkande går nu på remiss. Utredningens slutbetänkande ska lämnas senast 28 juni 2012.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11