23948sdkhjf

Snark – farligt som knark!

Att lida av sömnstörningar på natten kan göra yrkesföraren livsfarlig i trafiken på dagen. Problemet behandlades på ett seminarium i Stockholm 23 november.

Sömnbrist är den nya folksjukdomen. Hälften av alla svenskar sover för lite och 300 000 lider av nattliga andningsuppehåll, så kallad sömnapné, vilket leder till onormal trötthet. Snart är vintern här med dåliga vägunderlag och ökad trafik under storhelgerna. Då sätts reaktionsförmågan extra mycket på prov och med trötta förare på vägarna ökar risken för trafikolyckor dramatiskt. Sjukdomen sömnapné medför onormal dagtrötthet och ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, stroke och trafikolyckor. Kombinationen trötthet och bilkörning är förödande och 20-30 procent av alla trafikolyckor har trötthet som en bidragande faktor. – Det är viktigt att vi uppmärksammar trötthet hos privat- och yrkesförare. Lider man av omfattande sömnbrist är reaktionsförmågan i trafiken nedsatt med 20 procent. Det kan jämföras med reaktionsförmågan hos en person med 0,8 promille alkohol i blodet, säger Rickard Harlid, överläkare och verksamhetschef vid Sömnkliniken på Aleris FysiologLab. – Den onormala tröttheten gör att en sömnapnoiker löper 6-7 gånger så stor risk att råka ut för en trafikolycka. Om personer med sömnapné blev behandlade i tid skulle säkerheten på våra vägar öka. Det är ett personligt ansvar att inte sätta sig bakom ratten om man är för trött, men beror tröttheten på en sjukdom borde samhället ta ett större ansvar, säger Gert Grundström, ordförande Apnéföreningen i Stockholm. För att uppmärksamma riskerna och samhällskostnaderna med obehandlad sömnstörning, arrangeras idag ett seminarium om trafiksäkerhet och sömnstörningar. Arrangörerna är Apnéföreningen i Stockholm i samarbete med Länsförsäkringar, Philips Home Health Care Solutions och ResMed. Bland talarna återfinns bland andra Jan Hedner, professor och sömnforskare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Anna Anund från Statens väg- och trafikforskningsinstitut och Christian Grante, projektledare på Volvo Technology.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094