23948sdkhjf

Midjestyrd truck brädar skjutstativare

Brittiska Flexi Narrow Aisles midjestyrda smalgångstruck Flexi VNA har slagit ut skjutstativtrucken hos krymp- och sträckfilmsdistributören Golden Valley i ytsnål hantering av pallaster med filmrullar.

I takt med säljframgångarna tack vare korta ledtider och snabba leveranser till en kundkrets, som normalt inte är bortskämda med sådant, växte Golden Valleys lagervolymer i omfång i företagets centrallager i Stonehouse, till man inte längre mäktade med att hålla tillväxten stången. Olika alternativa lösningar övervägdes, allt ifrån outsourcing till externa lagerhållare till flytt till en större lageranläggning.Efter omfattande utredningsarbete av externa konsulter kom Golden Valley fram till att optimera befintlig lageranläggning genom att förtäta lagerinredningen (pallställagen), så att man skulle kunna lagra in avsevärt många fler pallar. För att kunna dra ned på gångbredden och ändå klara hanteringen valde företaget att ersätta sin skjutstativtruck – som i och för sig redan var tämligen ytsnål i sina gångbreddsbehov – till Flexi Narrow Aisles midjestyrda (eller ramstyrda, som den tekniskt mera korrekta beteckningen lyder) motviktstruck Flexi VNA.Innan Golden Valley skiftade truckteknik från skjutstativtruck till midjestyrd truck, uppgick gångbredden mellan pallställagen till 3,1 meter, den minsta gångbredd som det gick att säkert hantera pallasterna med insvängning av skjutstativaren. Flexi Narrow Aisles lagerplaneringsteam lyckades bevisa att med en ramstyrd Flexi VNA motviktstruck skulle gångbredden kunna reduceras till blott 1,8 meter.Till följd av detta har Golden Valley lyckats installera ytterligare pallställage på samma tillgängliga golvyta och därmed ökat lagerkapaciteten med hela 25 procent. Ställagen tillåter stapling på nio bärbalksnivåer upp till 9 meters inlagringsnivå. I tillägg till detta har en del av lagerytan också kunnat göras om till blockstapling.All inlagring men också orderplockning från såväl ställagedelen som från blockstaplingsdelen klaras nu med Flexi VNA-trucken, medan lossning och lastning av ankommande trailerekipage respektive leveransbilar nu utförs delat mellan Flexi VNA-trucken och Golden Valleys konventionella motviktstruck.– Den nya hanteringstekniken med Flexi VNA ultrasmalgångstruck har inte inverkat negativt på säkerheten i hanteringen, ej heller på hanteringskapaciteten med snabba cykeltider, omvittnar Colin Griffiths, VD och styrelseordförande för Golden Valley i grevskapet Gloucestershire. Vi kan fortfarande leverera filmrullar med korta ledtider och nästa-dags-leveranser till våra kunder i förpackningsindustrin och bland slutanvändare inom detaljvaruhandeln. I rätt kvantitet av rätt kvalitet i rätt tid till rätt plats, precis när de behöver våra produkter.Lagervärdet på Golden Valleys lagerbestånd av sträck- och krympfilm uppgår till runt 16,5 miljoner kronor. Colin Griffiths:– Med Flexi VNA klarar vi lagra in med absolut precision såväl i pallställagelagret som i blockstaplingen fem pallar högt.Enligt John Maguire, marknads- och försäljningschef vid Flexi Narrow Aisle, klarar Flexi VNA tack vare sin konstruktion att svänga in för stapling eller utlagring med bara en sväng, till skillnad från andra midjestyrda truckfabrikat, som kräver en tre-punkts-sväng innan pallen är på plats, eller kan lagras ut. Något som spar mycket tid i hanteringscykeln, samtidigt som tekniken också elminerar risken för hanteringsskador av ställage och pallgods vid svängrörelser.Flexi Narrow Aisles grundkonstruktion med den midjestyrda trucken Flexi VNA går tillbaka 20 år i tiden och har sedan dess sålts i drygt 5 000 exemplar inte bara i Europa, utan även på export till en lång rad andra länder. Truckkonstruktionens stabilitet och förarens goda sikt tillförsäkrar korta cykeltider i pallhanteringen i optimalt utnyttjade lager.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109