Detaljhandeln PostNord-undersökt
Hälften av de tillfrågade drygt 200 logistikcheferna i PostNords detaljhandelsundersökning uppger att försäljningen ökar inför jul. Runt en tredjedel av detaljisterna, vilkas omsättning brukar påverkas, tror också att ökningen i år blir större än förra året. Den totala tillväxten för detaljhandeln i december 2011 beräknas landa på 1 procent, jämfört med fjolårets julhandel. Det innebär en total omsättning på 65,2 miljarder kronor eller knappt 6 900 kronor per person i december. Trots dessa tydliga siffror, anger endast fyra av tio svarande att de vidtar några särskilda åtgärder för logistikplaneringen.– Inför varje jul märker vi av tydligt ökade volymer, en process, som börjar redan i november och pågår över mellandagsreorna, säger Jan Jakobsson, marknadschef för AffärsOmråde (AO) Logistik Sverige vid PostNord. Att butiksförsörjningen fungerar, är viktigt för en positiv kundupplevelse och för att få trogna kunder, vilket i förlängningen betyder god lönsamhet för den aktuella butiken. Genom ett strategiskt logistikarbete kan man som detaljhandelsföretag bygga bort flaskhalsar och spara såväl tid som pengar.34 procen av de svarande företagen har någon del av logistikkedjan outsourcad (utlejd, bortlejd) idag, en företeelse, som är vanligast bland beklädnadsföretag, vilket PostNord har erfarenhet av att arbeta med.– PostNord samarbetar med ett flertal klädkedjor och har ett väl utarbetat erbjudande kring tidsstyrda leveranser, som innebär att de på ett bättre och mer förutsägbart sätt kan planera sina varuflöden, omvittnar Jan Jakobsson. Idag arbetar många företag utifrån stora centrallager (CL) och då är det viktigt att kunna planera sin logistik, så att den är anpassad till beläggningen i butikerna och när personal finns på plats. Inte minst i den stressiga julhandeln kan det vara en stor fördel för många butiker.