Helsingfors Hamn noterar uppgång
Sålunda har det tagit tre år för importen att komma tillbaka till sina tidigare nivåer, medan exporten uppenbarligen fortfarande ligger kvar under sin tidigare nivå, konstaterar Helsingfors Hamn (Port of Helsinki) i en pressinformation. Hamnens godsflöden är känsliga för fluktuationer i det ekonomiska läget. Under november månad låg godsflödena genom hamnen på samma nivåer som för ett år sedan, vilket synes indikera att med utgångspunkt från novembers siffror, har godstillväxten avstannat.Tillväxten har främst skett inom sektor ro/ro-trafik, som vuxit med 8 procent sedan förra året. Största varuflödena, runt 50 procent av Hamnens totala flöden, går mellan Helsingfors och Tallinn, samt mellan Helsingfors och Travemünde. Port of Helsinkis marknadsandel av gummihjulsburen ro/ro-trafik uppgår till 57 procent. Containertrafiken ligger kvar på fjolårsnivån, och inom detta segment har Hamnen en marknadsandel av drygt 28 procent.Bulkgodstrafiken har krympt sedan Laasjasalo oljehamnens verksamhet upphörde. Importen av bulkgods består av kol till Helsingin Enegias kraftvärmeverk samt sand transporterad på kustvägarna.Bilimporten via den nya Vuosaari-hamnen börjar närma sig 30 000 fordonsenheter, och en förändring i bilbeskattningen per söndag 1 april 2012 har satt fart på bilimportörernas lagerpåfyllnad. Enligt det nya lagförslaget ska fordonsskatten ta fasta på miljöförbättrande åtgärder, vilket innebär en reducering av gränsnivån för CO2-utsläpps sätts till 110 gram/km, vilket innebär en ökad fordonsskatt för bilar vilkas motorer inte lyckas nå denna låga nivå, medan fordon med motorer med nivå under 110 g/km kan påräkna lindringar i fordonsbeskattningen (vägskatten).