Bromma-dispenser beviljade
Samtliga fem flygplantyper – brasilianska Embraer 170 och Embraer 190, amerikanska Grumman Gulfstream IV och Grumman Gulfstream 550, samt brittiska British Aerospace BAe ATP – har beviljats dispens att få trafikera BMA, förutsatt att de av flygplatsen föreslagna åtgärderna genomförs fullt ut. Dispensen omfattar 3 400 starter och landningar per år med de fem flygplantyperna.– Det här är ett kvitto på att det omfattande arbete, om genomförts för att säkerställa dessa rörelser, har bedömts som professionellt och stabilt, tolkar Olle Sundin, Bromma Stockholm Airport (BMA).Flygplatshållaren Swedavia (f d Luftfartsverket, LFV, del av - ) har som målsättning att utveckla BMA till en modern civilflygplats, som kan möta ett ökat behov av tillgänglighet till/från Stockholm. Dispensen innebär att detta arbete kan ske parallellt med att samtliga krav från tillsynsmyndigheten tillgodoses. Dispensens bäst-före-datum löper ut per den 31 december 2019, vilket är förenligt med den utvecklingsplan, som föreligger för BMA.Moderniseringen och effektiviseringen av BMA innefattar bl a en ambition hos Swedavia att bygga en helt ny terminal med direktanslutning till kollektivtrafik, liksom även ett nytt och effektivare flygplatsområde.BMA invigdes med pompa och ståt sommaren 1936 som Stockholms modernaste storflygplats för att ersätta bl a Lindarängen. Swedavia äger, driver och utvecklar 11 flygplatser inom riket. Med runt 2 500 medarbetare omsätter koncernen ca 4,5 miljarder kronor (SEK) på helårsbasis.