Göteborgs Hamn miljöprisat
Utmärkelsen i form av en 17 kg tung staty av brons plus en check på 10 000 euro togs emot av Susanne Dutt, miljöexpert vid Göteborgs Hamn AB under en galatillställning i Österrike. Susanne Dutt:– Det bereder oss en stor glädje att bli hedrade med denna prestigefyllda utmärkelse vi fått oss förlänad i erkänsla för vårt täta samarbete med våra kunder. Förhoppningsvis leder uppmärksamheten till att fler hamnar och rederier satsar på elanslutning (av fartyg som ligger vid kaj).Utmärkelsen Energy Globe Awards främjar rena och förnyelsebara energikällor och delas ut i fem kategorier: Jord, Vatten, Luft, Eld samt Ungdom. Tävlingsjuryns ordförande är Maneka Gandhi, miljöminister i Indien, för en jury i en expertpanel med representanter från FN, Världsbanken, European Renewable Energy Council (EREC) m fl. Närmare 1 000 tävlingsbidrag från 105 länder var inlämnade till årets Energy Globe Awards för bedöming av tävlingsjuryn. Göteborgs Hamn AB deltog i kategorin Luft.Under ett 10 timmar långt uppehåll vid kaj i Göteborgs hamn kan dieseldriften från ett fartyg leda till avgasutsläpp om upp till 20 ton koldioxid (CO2). Att stänga av fartygsdieslarna och i stället nyttja elekrtricitet från elanslutning i land eliminerar förstås dessa volymer CO2-utsläpp. Redan 2000 erbjöd Göteborgs Hamn AB anslutning till högspänd elektricitet via inkoppling på kaj och Stora Enso nappade snabbt på detta erbjudande för att ansluta sina fartyg till landel.2011 togs ett ytterligare steg mot renare sjöfart när rederiet Stena Line invigde en ny anläggning för elanslutning för sina färjor som seglar på Tyskland. Totalt har i dag vart tredje fartygsanlöp till Göteborgs hamn möjlighet att stänga av sina dieselmotorer under den tid det ligger förtöjt vid kaj och i stället använda elektricitet från land för sin strömförsörjning ombord.Även Stockholms Hamnar erbjuder sådana möjligheter i bl a Stockholms Frihamn, där en slik inkopplingsanläggning invigdes för några år sedan vid Baltikumterminalen av representanter för Hamnen och Kadri Land, VD för Tallink Silja AB, det svenska dotterbolaget till estniska rederiet Tallink Group AS, vid kajpositionen där Tallinks M/V Victoria I (som seglade på linjen Stockholm–Tallinn) på den tiden låg förtöjd. (Sedermera har Tallinnfärjornas angöring till kaj flyttats till Värtahamnen, för att lämna plats för Tallink Silja Lines ropax-färjor som seglar på linjen Stockholm–Riga, samt för St Petersburg-baserade rederiet St Peter Lines ropax-färja M/V Princess Anastasia.)