Single European Sky i organisationsupprop
Det är de fyra luftfartsorganisationerna AEA, ELFAA, ERAA och IACA, som går samman i ett upprop till EU:s medlemsländers trafikministerier om att upphöra med sin avvaktande attityd gentemot miljöprojektet Single European Sky (SES) och i stället göra slag i saken för dess slutliga genomförande. Ett projekt med oerhört stor miljövårdande potential, alldenstund det rätar ut dagens nationellt motiverade flygkorridor-dragningar, som tvingar den kommersiella luftfarten till långa omvägar pga nationell prestige i stället för att flyga raka spåret mellan A och B.De fyra organisationerna är:* Association of European Airlines – AEA;* European Low Fares Airlines Association (ELFAA);* European Regions Airline Association (ERAA);* International Air Carrier Association (IACA).De fyra tunga organisationerna understöder därmed EU-kommissionens vädjan till EU:s medlemsländer om att äntligen ta tag i ärendet och sluta dra benen efter sig (eller hänga på gär´sgår´n och titta på, som det också heter på ren svenska). I synnerhet, som alla EU-länder med läpparnas bekännelse är eniga om det miljömässigt och energi- och tidsbesparande värdet av att genomföra European Single Sky-projektet.I sitt upprop för SES påtalar de fyra organisationerna att det nuvarande ekonomiska klimatet gör SES-projektet viktigare än någonsin, ity det kommer att effektivisera European Air Traffic Management (ATM), den pan-europeiska flygtrafikledningen. Dagens fragmenterade trafikledningssystem har en enormt negativ påverkan på flygbolag, deras passagerare och flygfrakt, som miljön i form av tidsslöseri, onödig drivmedelsförbrukning och förslösande av pengar.Flygbolagen bedömer EU-kommissionens uppsatta mål för SES som de absolut lägst satta minimimålen för att införa de sedan länge nödvändiga förbättringarna i det europeiska flygtrafikledningssystemet ATM. Men individuella EU-medlemsländer har redan urvattnat dessa planer och blott några få kommer i närheten av vad man ursprungligen enades om att uppnå med SES.Flygbolagen beklagar också bristen på meningsfyllt införande av The Functional Airspace Blocks (FABs), som för samman nationella luftrum till sammanhängande block av enhetliga luftrum, och på vars införande så mycket hänger för att uppnå de positiva effekterna av SES. Nuvarande FAB-koncept liknar mest skådebröd, menar flygbolagen.– Dagens ekonomiska klimat borde verka som en uppmuntran att genomföra SES, men EU-medlemsstater tar det som intäkt för att bromsa SES-projeket, tolkar John Hanlon, generalsekreterare för ELFAA. Medlemsstaterna måste återvända till ritbordet och samarbeta med EU-kommissionen om att revidera sina målplaner.– Flygbolagen efterlyser verkstad i stället bara prat, inflikar Ulrich Schulte-Strathaus, generalsekreterare för AEA.– Allt för länge har EU:s medlemsländer omotiverat dragit nytta av kostnadsrestitutionsmekanismen, som minskat morotseffekten för att förbättra effektiviteten, vilket fått till följd att flygbolag och konsumenter fått betala priseet för systemets ineffektivitet, fastslår Sylviane Lust, generaldirektör för IACA.– Det är angeläget att allmänheten varseblir att det inte föreligger några oöverstigliga tekniska hinder för ett snart införande av SES, påtalar Mike Ambrose, generaldirektör för ERA. Ett påskyndat genomförande av SES förhindras endast av bristen på politisk vilja.