23948sdkhjf

Nordiskt flyg upp 70 procent 2030

Enligt senaste upplagan av Airbus Global Market Forecast (GMF) kommer de nordiska flygbolagen att erfordra sammanlagt 424 nya flygplan fram till 2030, för att ersätta åldrande plan och fylla på för tillväxten, vilket är en ökning med 70 procent.

Det sammanlagda ordervärdet för denna nordiska nyanskaffning för modernisering plus expansion av de nordiska kommersiella flygbolagens flygplanflottor uppgår till ett värde av 38,6 miljarder dollar (USD), motsvarande runt 260 miljarder kronor (SEK) med nuvarande växelkurs.De allra flesta av de nya flygplanen – 365 plan – kommer att vara modeller med en mittgång (till skillnad från flera), som i exempelvis Airbus moderna A230-familj av plantyper. Airbus förutspår också en förskjutning mot större flygplantyper, baserat på flygbolagens strävan efter ökad kapacitet och minskad kostnad per resenär/flygfraktton, samtidigt som de önskar minska sin miljöpåverkan.Prognosen pekar på att de nordiska flygbolagen under de kommande 20 åren behöver köpa 59 långdistansflygplan med två mittgångar, som exempelvis Airbus A330 respektive A350 XWB (Extra Wide Boby) bredbukiga plan.Runt hälften av de nya planen kommer att ersätta befintliga, mindre energieffektiva flygplantyper, medan hälften behövs för att uppfylla det växande kapacitetsbehovet till följd av ökande antal flygresor.Airbus prognos för Norden bygger på en analys av de fem nordiska länderna, inklusive Grönland och Färöarna, där drygt 50 flygbolag bedriver kommersiell luftfart med en sammanlagd flygplanpark av 302 flypglan.Sedan 2011 har flygtrafiken till/från och inom Norden ökat med 67 procent, och den internationella trafiken med 87 procent. Förutom behovet att flyga mellan Norden och övriga Europa och världen, har turismen kommit att inta en allt viktigare roll. Turismens andel av BNP (BruttoNationalProdukten, dvs summan av alla producerade varor och tjänster) väntas öka från dagens 5,6 procent till 6,5 procent år 2020.Med turismen som drivkraft, god ekonomi med hög levnadsstandard och en fortsatt utveckling av lågkostnadsflyget förutspår Airbus prognos att antalet flygresenärer i Norden kommer att öka med 4 procent årligen, vilket är betydligt mer än t ex i Nordamerika med dess 2,5-procentiga ökning av inrikestrafiken, och något mer än för övriga Västeuropa med dess 3,5-procentiga tillväxt regionalt.– Den nordiska flygplanflottan kommer att öka från dagens ca 300 flygplan till drygt 500 plan under de kommande 20 åren, vilket i procent motsvarar en tillväxt om 70 procnt, prognosticerar Christopher Emerson, ansvarig för Produktstrategi & Marknadsprognoser (Product Strategy & Market Forecast) vid Airbus. Ett starkt sug efter nya flygplansleveranser således, vilket Airbus med ett modernt och energieffektivt produktsortiment är väl positionerat att möta.Mot bakgrund av denna långsiktiga tillväxt ser Airbus behovet av en fortsatt utveckling för att kunna möta såväl flygbolagens som resenärernas/flygfraktens behov som framtida miljökrav. Som en del av visionen om en mer sammanhängande, men icke desto mindre miljömässigt långsiktigt hållbar värld har Airbus initierat projektet Framtiden enligt Airbus (vision), (Future by Airbus). Ett unikt projekt, med inriktning på att leda debatten kring de globala frågorna kring framidens flyg och de lösningar, som kan föreligga redan i dagsläget.Huvudområden, som behandlas inom ramen för Future by Airbus, och som visats i de nordiska länderna under den nyss gångna veckan (Vecka 47), omfattar framtida energikällor, flygledningssystem och nya flygplantyper.Airbus samarbetar med en rad olika partnerföretag inom flygbranschen för att utveckla kommande, mindre miljöbelastande lösningar. Ett exempel är Vinga, ett projekt i samarbete med bl a svenska flygbolaget Novair, Swedavia och LFV, och som syftar till att minska CO2-utsläpp och motorbuller medelst optimerade flygningar. Ett annat projekt är en rad kommersiella flygningar med biodrivmedel i samarbete med flera flygbolag, bl a Finnair och Air France.Vinga-projektet är delvis finansierat av det europeiska SESAR-programmet, som syftar till att utveckla ett modernt flygtrafikledningssystem för Europa. I samarbete med AIRE – Atlantic Interoperability Initiative to Reduce Emission – arbetar SESAR på att reducera flygets miljöbelastning genom att minska avgasutsläpp och motorbuller.Fotnot: Airbus Global Market Forecast (GMF) är en detaljerad analys av hur flygtrafiken utvecklas i världen. Den omfattar 300 specifika resenär- och flygfraktrutter. Vidare analyseras utvecklingen år från år av världens flygplanflottor genom underlag från drygt 800 passagerarflygbolag och 190 fraktflygbolag. På så vis täcker GMF flygplansbehovet från de små regionala marknaderna ända till det allra största passagerarflygplan i dagsläget, Airbus A380, med plats för upp till närmare 900 flygresenärer fördelade på två huvuddäck.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063