Airbus 2,5-m-vingöron minskar CO2
Det första paret superhöga vingöron, 2,5 m höga och bakåtsvepta, på Airbus testflygplan A320 MSN 001 har just monterats och nu vidtar omfattande testflygningar med detta utvecklingsplan. De hittillsvarande vingöronen längst ut på A320-familjens plantyper har varit beskedliga till sin utforming och omfattning och främst avsedda att eliminera drivmedelsförbrukande luftturbulens när jämna, ostörda luftströmmar över vingarna ”ramlar av” från vingarna längst ut på vingspetsarna och därmed råkar i turbulens, som skapar ett bränsletörstigt luftmotstånd.De nya, superhöga vingöronen, Sharklets, är beräknade att minska drivmedelsförbrukningen med upp till 3,5 procent, vilket i sin tur minimerar motorerna avgasutsläpp och därmed också koldioxidutsläpp (CO2) med i runda tal 700 ton per flygplan och år. Det är en CO2-mängd som omräknad i biltrafiktermer släpps ut av 200 bilar under loppet av ett år.Med de nya, 2,5 m höga vingöronen förbättras planets räckvidd och nyttolastkapacitet, liksom även flygegenskaperna vid start. På nya A320neo utgör Sharklets standardutrustning, medan de erbjuds som option på övriga nybyggen inom A320-familjen.