23948sdkhjf

Airbus 2,5-m-vingöron minskar CO2

En ny typ av vingöron, hela 2,5 m höga Sharklets, ersätter de nuvarande normalstora vingöronen på Airbus A320-familjens flygplantyper för att reducera drivmedelsförbrukningen med upp till 3,5 procent och CO2-utsläppen med 700 ton per plan och år.

Det första paret superhöga vingöron, 2,5 m höga och bakåtsvepta, på Airbus testflygplan A320 MSN 001 har just monterats och nu vidtar omfattande testflygningar med detta utvecklingsplan. De hittillsvarande vingöronen längst ut på A320-familjens plantyper har varit beskedliga till sin utforming och omfattning och främst avsedda att eliminera drivmedelsförbrukande luftturbulens när jämna, ostörda luftströmmar över vingarna ”ramlar av” från vingarna längst ut på vingspetsarna och därmed råkar i turbulens, som skapar ett bränsletörstigt luftmotstånd.De nya, superhöga vingöronen, Sharklets, är beräknade att minska drivmedelsförbrukningen med upp till 3,5 procent, vilket i sin tur minimerar motorerna avgasutsläpp och därmed också koldioxidutsläpp (CO2) med i runda tal 700 ton per flygplan och år. Det är en CO2-mängd som omräknad i biltrafiktermer släpps ut av 200 bilar under loppet av ett år.Med de nya, 2,5 m höga vingöronen förbättras planets räckvidd och nyttolastkapacitet, liksom även flygegenskaperna vid start. På nya A320neo utgör Sharklets standardutrustning, medan de erbjuds som option på övriga nybyggen inom A320-familjen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062