23948sdkhjf

Paniklogistik kartlagd i detalj

Paniklogistikspecialisten inom motorfordonsindustrin, Evolution Time Ciritical, har i en stor kartläggning identifierat skälen till varför fordonstillverkare tvingas ta till extrema transportlösningar av karaktären brandkårsutryckningar.

I en nyligen genomförd undersökning hos 50 logistikchefer inom fordonsindustrin och första-linjens-underleverantörer (Tier One suppliers) har Evolution Time Critical kartlagt skälen till varför man tillgriper nödlösningar av typen paniksändningar.* 22 procent motiveras av planeringsfrågor beroende på mänskliga misstag, ändringar i teknikupplägg, brist på komponenter på monteringslinjen, samt underleverantörers oförmåga att hålla överenskomna leveranstider.* 18 procent motiveras av transportfrågor inbegripet leverantörer som inte klarar leverera i tid, fackliga konflikter typ strejk och/eller lock-out, meteorologiska problem, haverier och oförmåga för normala logistikkanaler att leverera till överenskommen tidpunkt.* 16 procent beror på ökad produktion inbegripet plötslig, oväntad ökad efterfrågan, s k efterfrågetoppar.* 14 procent beror på planerade snabbleveranser inplanerade redan vid konstruktionsstadiet.* 12 procent motiveras av kvalitetsfrågor så som kassation av inlevererade, kvalitativt undermåliga detaljer och komponenter som inte accepteras vid ankomstkontrollen.* 10 procent motiveras av lagernivåfrågor och beror på felaktiga lagersaldon vållade av ofullständig eller överoptimistisk bedömning av rådande lagernivå, såväl av på-plats-lagerbestånd som för komponenter på väg till inleverans, samt förluster i lagerkvantiteter.* 4 procent beror på orderprocessning och vållas av bristande leverantörsdisciplin genom kortskeppning, feletikettering och inleverans av fel komponenter och delar.* 4 procent beror på produktionsförseningar vållade av verktygsproblem, maskinhaverier och leverantörs-tillkortakommanden.Att åter bygga upp produktionsvolymer efter den globala finanskrisens förödande effekter på efterfrågan och produktion, till vilket kommer naturkatastrofer, har bjudit på nya utmaningar för materialadministrativt ansvariga chefer (MA-chefer). Att åter få upp produktionsvolymerna svarar för 16 procent av de ärenden som Evolution Time Criticals chefer haft att brottas med och löst genom s k brandkårsutryckningar i materialförsörjningen.– OEM-tillverkare och Första-linjens underleverantörer sprider nu sina hemtagningssfärer till nya leverantörer för att eliminera risken för att gå miste om hela leveransen pga en lokal fråga, kommenterar Brad Brennan, VD för Evolution Time Critical.Vid plötsliga och oväntade efterfrågetoppar som skapar tillfälliga flaskhalsar i materialförsörjningen, bedömer MA- och logistikchefer det inte vara motiverat med ökad investering i en uppbyggnad av logistikinfrastrukturen, varför man hellre tillgriper omgående, flexibla lösningar av tillfällig karaktär så som brandkårsutryckningar och paniklogistik för att undgå kostsamma driftstörningar och tillkortakommanden.Kartläggningen visar också att produktionschefer tillgriper paniklogistik för att kunna hålla igång sina alltmera resurssnåla – lean production – produktionslinjer. Brad Brennan:– Vår kartläggning tecknar en tydlig bild av en högutvecklad materialförsörjningskedja som reagerar på världshändelser, och även om våra uppdragsgivare är spridda över hela världen, så berörs de av samma frågor och trender världen över.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079