23948sdkhjf

Ny räls kan minska CO2-utsläpp

En ny järnvägsräls med utbytbar slitbana, utvecklad av ReRail AB i samarbete med Luleå Tekniska Universitet, kan drastiskt minska koldioxidutsläppen (CO2) vid rälsbyte.

Under några år har ReRail AB i samarbete med Luleå Tekniska Universitet och med ekonomiskt stöd från bl a Vinnova och Norrbottens Forskningsråd, utvecklat en ny järnvägsräls som halverar kostnaderna för rälsunderhåll och samtidigt minskar CO2-utsläppen vid rälsbyte med drygt 90 procent. Idén bygger på att ersätta dagens räls med en tvådelad räls. När den slitna rälsen ska bytas, byts bara dess yttre slitbana, vilken representerar endast 15 procent av den totala rälsvikten. Följaktligen återanvänds 85 procent av den gamla rälsen.Enär den nya slitbanan består av ett betydligt hårdare material än dagens räls, förväntas tvåkomponenträlsens slitbana uppnå en fördubblad livslängd, vilket ytterligare minskar CO2-utsläppen. Den omlagda rälsen ökar också tillgängligheten till järnvägen genom minskat behov av rälsunderhåll, exempelvis ingen spårslipning, vilket allt sammantaget leder till minskad kostnad för rälsunderhållet. Genom att ersätta dagens räls med tvåkomponentsrälsen från ReRail AB skulle den årliga minskningen av CO2-utsläppen i Europa bli ca 4 miljoner ton. (Sveriges årliga totala CO2-utsläpp uppgår till ca 65 miljoner ton.)ReRail har under ett antal år testats hos TTCI, ett internationellt forskningscenter för järnvägsteknologi i Pueblo Colorado i USA. De senaste testerna innebar en axellast på 49 ton, att jämföras med Europas högst belastade järnväg Malmbanan, där axellasten är 30 ton. Totala lasten under testet var ca 100 miljoner ton, vilket motsvarar Malmbanans belastning under ca fem år.ReRail har dessutom uppmärksammats i ett forskningsarbete vid University of Cambridge under rubriken hållbar utveckling – Sustainable Materials, with both eyes open – där man påstår att ReRail är ett nytt, intressant koncept för att minska den globala uppvärmningen.VD för ReRail AB är Anders Sundgren. Pressinformationen om ReRail kommer från Aurorum Science Park Luleå i Luleå.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063