Fill-up skonar handelns ryggar
Emelie Åström och Malin Samuelsson har egna erfarenheter av att arbeta i livsmedelsbutik och känner väl till hur mycket tid som går åt att städse hålla frukt- och grönt-diskarna fulla, samt vilka belastningsskador de tunga lyften för med sig för butikspersonalen. Hela 85 procent av alla arbetsskador inom livsmedelsindustrin vållas enligt Arbetsmiljöverkets statistik av tunga luft. Med Emelie Åströms och Malin Samuelssons självmatande pallösning kan flera av de tunga lyften nu helt undvikas.– Fill-up är en pallösning man enkelt placerar på plats med truck, beskriver Emelie Åström, Ascenda Solutions. Därefter stängs bara fronten. I takt med att kunderna plockar varor och nivån på varorna sjunker, behöver butikspersonalen bara plocka bort de tomma lådorna och återställa plocknivån med ett knapptryck.– Nivån i höjdled är dessutom anpassningsbar för att även rullstolsbundna ska kunna plocka varor som vanligt, kompletterar Malin Samuelsson, Ascenda Solutions. Den hydrauldrivna pallösningen levereras i ett ramverk med exponeringsytor som lämpar sig för reklam eller annan annonsering, vilket erbjuder butiken extra exponering för eget bruk eller försäljning till andra användare av exponeringsytorna.För butiken innebär Fill-up stora besparingar, beroende på storlek. Vid användning av exempelvis 20 enheter, uppdelade i fem set, som ersättning till befintlig inredning på de mest högfrekventa och tunga varorna, kan en typisk butik spara upp till 400 000 kronor om året. I kalkylen är inte inräknade vad man sparar i minskade kostnader för sjukskrivning pga förslitningsskador och liknande, pga undermålig ergonomi, vållade skador.För butikspersonalen ligger fördelen i att slippa tunga lyft vid påfyllning av frukt och grönt. Det tar betydligt mindre tid att fylla på pallen, och personalen slipper gå till lagret flera gånger dagligen för att fylla på.Via sitt bolag Ascendo Solutions för Malin Samuelsson och Emelie Åström diskussioner med flera stora aktörer så som Coop, ICA och GeKås Ullared om användning av Fill-up. Coop Forum i Bromma Blocks har använt Fill-up under ett halvårs tid och uppges vara synnerligen nöjda med anordningen. Jämte frukt o grönt lämpar sig Fill-up även till andra varor så som mjöl, tvättmedel, kaffe, dryck med fler tunga, högfrekventa stapelvaror.Fotnot: Ideon Innovation erbjuder en inkubatorprocess som hjälper entreprenörer att snabbare bygga tillväxtorienterade företag av hög kvalitet. Med stöd av värdeskapande aktiviteter så som strategi- och affärsutveckling, PR/marknadsföring, finansiering, affärsrådgivning/bolagsstyrning och nätverksbyggande skapar Ideon Innovation förutsättningar för nystartade kunskapsintensiva bolag att uppnå framgång.