Italien i Västerås Kombiterminals linjenät
Upptagningsområdet för godstransporterna sträcker sig från Dalarna i norr, Södermanland i syd, hela Stockholmsområdet, samt ända in i Närke. Den nya Italienpendeln till Busto respektive Verona är ett resultat av ett nytt samarbete mellan Hupac och Intercontainer. Pendeln kommer att ha en volympotential på upp emot 36 trailrar i vardera riktningen, vilket motsvarar en årsvolym på drygt 20 000 utrikesekipage.Genom bra balans med import av insatsvaror till industrierna och konsumtionsvaror till konsumenter med export från närliggande verkstads- och stålindustrier, livsmedelsindustrin och skogsindustrier bidrar Västerås Kombiterminal AB till att öka andelen transporter på järnväg, till fromma för miljön.– Vi är i färd med att utveckla linjenätet till/från vår terminal ytterligare och hoppas att Norrland, med destinationerna Umeå och Luleå, snart kan förverkligas, säger Thomas Zetterblom, VD och terminalchef för Västerås Kombiterminal AB.Västerås Kombiterminal AB samägs av Jernhusen AB och Mälarhamnar AB. Jernhusen ägs av svenska staten och sysselsätter 230 anställda med att utveckla, förvalta och äga ett fastighetsbestånd bestående 257 stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminalen utmed rikets järnvägar. De 257 fastigheternas marknadsvärde anges tll ca 10,3 miljarder kronor (SEK).