Viking Lines NB 1376 söker namn
Det än så länge namnlösa fartyget är beräknat att tas i trafik i januari 2013. Hemsidan www.nb1376.com har utformats av digitala byrån Fellowland, produktionsbolaget Flatlight Films, i samarbete med marknadsförare/IT-konsult Jussi Solja.Hemsidan lanseras med en tävling för allmänheten att deltaga i med att döpa det nya faryget och t o m få se hur de föreslagna namnen skulle kunna se ut på fartygets bog och akter. Tävlingen inleddes torsdagen 1 december 2011 och avslutas söndag 15 januari 2012. En tävlingsjury utser det vinnande förslaget till NB 1376:s namn. Förslagsställaren till det vinnande förslaget belönas med egen räknning plus tio vänner med seglats på fartygets jungfrukryssning. Vinnande förslag kommer att pryda fartyget i början av 2013.– Under tidigare år har intresset för liknande namntävlingar varit synnerligen stort, medger Taru Kauppinen, produktansvarig för NB 1376. När vi denna gång lanserar tävlingen på nätet, därtill på ett helt nytt sätt, ska det bli intressant att se hur många förslag som inkommer.Målsättningen är att skapa en interakiv plattform med on-line-upplevelsen i fokus. På hemsidan kan man följa fartygsbyggets fortskridande genom videomaterial och en blogg, där de olika specialisterna från fartygets projektteam belyser fartygsbyggets olika skeden.Vertti Kivi från arkitektbyrån dSign står för informationen kring fartygets formgivning, kryssningschefen Johanna Molin beskriver kommande kryssningsprogram och upplevelser, medan fartygets befälhavare kapten Henrik Grönvik beskriver de tekniska aspekterna på fartygsbygget.NB 1376 kommer att drivas med naturgas i flytande form, Liquefied Natural Gas (LNG) för att uppfylla de skärpta miljökraven i Östersjön – och därmed helt undslippa problematiken med svavelhaltiga bunkeroljor.Viking Lines hemsida om NB 1376 är primärt engelskspråk, men har många inslag även på finska och svenska.