Scandlines M/S Berlin sjösatt
Ropax-färjan M/S Berlin beräknas vara i trafik i slutet av mars 2012 på linjen Rostock–Gedser. Ett andra nybygge på gång vid P+S Werften i Stralsund, ropax-färjan M/S Copenhagen, är planerad att sättas i trafik i maj samma år.– De nya färjorna är våra största och viktigaste framtidsprojekt, som speglar den växande betydelsen för passagerar- och godstransporter i den östra korridoren till Europa, fastslår Bengt Pihl, VD för Scandlines.Rederiet Scandlines investerar totalt 230 miljoner euro, motsvarande drygt 2,2 miljarder kronor (SEK) i nya fartyg och utbyggnad av hamnarna i Rostock och Gedser. Med en kapacitet av 480 personbilar eller 96 lastbilar på ca 1 600 lastmeter, samt 1 500 passagerare, erbjuder de två nya superfärjorna erbjuder avsevärt mer utrymme för resenärer och fordon, alldenstund detta innebär en fördubbling av kapaciteten jämfört med hittillsvarande färjekapacitet på linjen Rostock–Gedser. Drivmedelsförbrukning och utsläpp kommer att reduceras till ett minimum, till fromma för såväl ekonomin som för miljön.Systerfarten M/S Berlin respektive M/S Copanhagen är 169 m långa, 24,8 m breda och har ett djupgående av 5,5 m. Med 15 800 kW motoreffekt hos huvudmotorn seglar färjorna med en hastighet av 20,5 knop, vilket motsvarar ca 37,9 km/h räknat i kilometer/timme.Orderstocken hos varvet P+S Werften GmbH består av speciella fartyg till en total ordervolym om nära 1 miljard euro, vilket tryggar den fulla sysselsättningen vid varvet i Stralslund i Mecklenburg-Vorpommern fram till mitten av 2013. Jämte Scandlines beställningar på M/S Berlin och M/S Copenhagen ska varvet också bygga två offshore-anläggningsfartyg, två specialtransportfartyg för DFDS, fem isklassade specialfraktfartyg för rederiet Royal Arctic Line samt fyra kustfartyg för den svenska kustbevakningen.Scandlines grundades 1998. 2010 överskeppade rederiet ca 12,4 resenärer, ca 2,8 miljoner personbilar och ca 800 000 lastbilar och löstrailrar.