Better Airports lyfter luftfart
Redan nu lider Europas flygplatser av utrymmes- och kapacitetsbrister, eurokrisens dämpande inverkan på flygandet till trots, vilket leder till kostsamma förseningar i flygtrafiken och diverse praktiska problem för resenärerna, och därmed också för den flygfrakt, som forslas i buklastrummen på passagerarplanen. En bedömning från sakkunnigt håll gör gällande att ca 70 procent av förseningarna i flygtrafiken vållas av negativa omständigheter på marken och inte i luften. Därför föreslår EU-kommissionen förbättringar av resursutnyttjandet inom tre områden.Visserligen kan inte utökad kapacitet genom tillbyggnad undvikas, men i väntan på sådan ökad kapacitet måste EU redan nu vidtaga kraftfulla åtgärder för att flygtrafiken ska fungera som avsett. Bland de kapacitetsförbättrande förslagen finns exempelvis att flygbolag ska kunna handla slots (tidsramar eller –luckor för klargörning, start, landning) med varandra, vilket skulle leda till bättre resursutnyttjande under tydliga och klara villkor.Man avser att öka kravet på användningen av dessa slots från minst 80 till minst 85 procent för att ett flygbolag ska få behålla en slot.Vidare föreslås åtgärder för att förbättra bagagehanteringen genom bättre styrning för att uppnå bättre service vid flygplatserna.EU-kommissionen vill också vara med och kontrollera att ljudreduceringsåtgärder i medlemsländerna fattas på objektiva och nödvändiga grunder, för att undvika att flygtrafiken i onödan och/eller på diskretionära skäl försvåras.En tredjedel av världsmarknaden inom den kommersiella luftfarten finns inom EU, vars ca 800 miljoner årliga flygresenärer plus stora volymer flygfrakt utgör en mycket del av den europeiska ekonomin. Tendensen är i stigande, trots krisen, och man räknar med en fördubbling av antalet flygresenärer fram till 2030, och därmed också en fördubbling av flygfrakten.