Sänkt kundbetyg för SJ
Det är fortsatt punktligheten, som får bottenbetyg. Men även informationen kring själva resan får dåliga betyg, och det gäller inte minst i samband med störningar.Delbranscherna Tåg, Taxi och Kollektivtrafik minskar, medan såväl inrikes som utrikes Flyg ökar, och Långfärdsbuss får samma resultat som förra året. Mest nöjd är man med Långfärdsbuss, medan tågbranschen får klart lägst betyg på 52,6, vilket får betraktas som långt ifrån godkänt. Även Kollektivtrafiken får låga betyg med nöjdhetsindex på 57.Den delbransch, som tillsammans med tåg får störst kritik av kunderna, är kollektivtrafiken. Här får alla redovisade aktörer försämrade betyg, men det är framför allt SL, som går från 61,4 till 54,4, som står för det stora raset. För SL:s del upplever kunderna att prisvärdheten sjunkit drastiskt. Man upplever sig alltså inte få bättre kvalitet, trots att priset ökat de senaste åren. Inte heller är kunderna nöjda med infrastrukturen kring biljettköp, dvs hur man köper och får tillgång till biljetterna. Bland flygbolagen får Sverigeflyg med varumärkena Kullaflyg, Blekingeflyg, Kalmarflyg, Flysmåland, Gotlandsflyg, Sundsvallsflyg, tillsammans med Malmö Aviation högst nöjdhetsbetyg av kunderna. Avståndet till SAS har dock minskat under året.I mätningen kring utrikestflyg får Ryanair klart sämst betyg, medan Norwegian hamnar i topp.Bland bussbolagen får Swebus förbättrade kundbetyg, medan Bus4you, som låg klart högre än alla andra förra året, minskar markant. Det betyder att skillnaden mellan bussbolagen också är betydligt mindre jämfört med 2010, men att Bus4you fortfarande ligger i topp.Posten får fortsatt höga betyg av sina privatkunder och den positiva trenden bland dem fortsätter. I år får Posten en kraftig uppgång bland företagskunderna, vilket gör att fjolårets nedgång i princip är helt återhämtad.Vad gäller pakettjänster, som mäts för tredje året i rad, har nöjdheten minskat totalt sett. Posten går mot strömmen och ökar med närmare 2 enheter, medan såväl DHL som Schenker minskar kraftigt.Persontransportstudien omfattar drygt 5 500 intervjuer med privatkunder, genomförda oktober–november 2011. Datainsamlingen genomfördes av Norstat.Indexet för kundnöjdhet, det centrala måttet i Svenskt Kvalitetsindex, kan anta värden mellan 0 och 100. Ju högre värde, desto bättre, anser de faktiska kunderna/brukarna att tjänsterna är, och att leverantörerna uppfyller konsumenternas krav och förväntningar. Skillnader på ca 2 enheter eller mer, är statistiskt säkerställda. Mätningarna gör medelst telefonintervjuer av ett statistiskt urval av personer och företag representerande hela det svenska samhället.Kundnöjdhetsindex räknas fram via en analysmetod, som bygger på svaren på ca 40 olika frågor. Utöver detta centrala mått beräknas också värden på image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet och lojalitet.Övergripande resultat görs allmänt tillgängliga för jämförelser såväl inom riket som på den internationella arenan. Institutet för Kvalitetsutveckling, SIQ, är tillsammans med EPSI Research huvudman för Svenskt Kvalitetsindex.