Peter Jacobsson är Årets Sjöfartsprofil
Peter Jacobsson, 56 år, har lång erfarenhet av offshoreindustrin och den service som krävs för att hålla bostadsplattformar ute på havet i god form och verksamhet. Han arbetade tillsammans med Christer Eriksson i Consafe fram till företagets konkurs 1985. Tjugo år senare, 2005, ringde Christer Eriksson igen och erbjöd Peter Jacobsson vd-posten i sitt nystartade Consafe Offshore. Peter Jacobsson hoppade på, men det hela slutade lika plötsligt som det startade. Bara ett år efter starten sålde Christer Eriksson alla sina aktier i företaget och Peter Jacobsson fick lämna skeppet. Full av revanschlust och med en säck goda kontakter, både bland finansiärer och blivande kunder, satte Peter Jacobsson igång med egna planer för ett offshoreföretag. Det resulterade i Floatel International Ldt och Floatel International AB. I dag är Floatel International ett globalt företag med två bostadsplattformar och en tredje på gång. Den svenska delen av företaget, som Peter Jacobsson idag är vd för, marknadsför plattformarna till olje- och gasindustrin samt ansvarar för ledning och skötsel av dem. Juryns motivering:”Peter Jacobsson har med sin entreprenörsanda skapat Floatel som bygger och hyr ut bostadsplattformar för offshoreindustrin. Han har skapat ett företag med global omfattning och fortsätter därmed Sveriges offshoretradition med stora bostadsplattformar, investeringar i miljardklassen som gynnar svensk marin exportindustri.Den första bostadsplattformen, Floatel Superior, byggd för åretruntbruk i tuffa förhållanden i Nordsjön, levererades i mars 2010 och används nu i Statoils verksamhet i Nordsjön. Plattform nummer två, Floatel Reliance levererades i oktober 2010 för ett femårigt kontrakt med Petrobras. I juni i år beställdes en tredje bostadsplattform vid Keppel Fels varv i Singapore, med planerad leverans i början av 2014.”Årets Sjöfartsprofil utses varje år av Göta Älvklubben med syftet att synliggöra några av alla dem som arbetar inom sjöfartsnäringen i Sverige. Den som utses ska under året ha utmärkt sig med nya idéer, gott entreprenörskap, goda visioner eller på annat sätt visat på den kraft som finns inom dagens svenska sjöfart.