23948sdkhjf

Green Cargo nobbar CargoNets tågdragningar

Med tanke på att Green Cargo för två veckor sedan erbjöd sig att i egen regi trafikera ett antal kombitrafiklinjer i Sverige är CargoNets Sverigechef Patrik Hermansson förvånad över att Green Cargo  nu nobbar fortsatta tågdragningar för CargoNet i Sverige.

Det råder fortfarande stor osäkerhet om det blir någon fortsatt trafik när det gäller kombitrafiken på ett flertal betydande linjer i Sverige. CargoNet och Green Cargo är nämligen oeniga om avtal och upplägg.Green Cargo är inte beredd att förlänga tågdragningsavtalet med CargoNet på det svenska kombitrafiknätet, eftersom man riktat in sig på att avveckla denna trafik i enlighet med det beslut om avveckling som CargoNet tog i slutet av oktober och som man kommunicerade ut till marknaden. På måndagseftermiddagen rapporterade Transport & Logistik iDag/transportnet om att CargoNet meddelat att de kommer att fortsätta med inrikes kombitrafik i Sverige åtminstone slutet av 2011 och första kvartalet 2012. En avgörande förutsättning är att CargoNet får upprätthålla nuvarande tågdragningsavtal med Green Cargo under perioden.Green Cargo säger nu nej till en förlängning av avtalet.- Vi är inte beredda att fortsätta med tågdragningarna i Sverige för CargoNet, säger Agneta Kvarnskog, tillförordnad kommunikationschef på Green Cargo till Transport & Logistik iDag/transportnet.se. Vi har redan planerat för vintersäsongen utifrån CargoNets tidigare uppsägning. Vi anser att det inte är möjligt att genomföra en så här omfattande förändring med så kort varsel, bland annat eftersom vi inte kan garantera kvaliteten i de tjänster avtalet reglerar och att det är en resurskrävande verksamhet.Patrik Hermansson, vd i CargoNets svenska bolag är mycket förvånad över att Green Cargo inte är beredd att fortsätta med tågdragningarna för CargoNet i Sverige.- För så sent som för två veckor sedan gick Green Cargo ut till Schenker, DHL och flera övriga större kunder till CargoNet och erbjöd kombitrafiktjänster på flera av de linjer som CargoNet beslutat att upphöra trafikera, säger han till Transport & Logistik iDag/transportnet.se. Enligt uppgift tackade 38 av 40 kunder – med Schenker och DHL i spetsen – nej till erbjudandet, eftersom det innebar högre priser och vissa volymgarantier. Mot den bakgrunden är både jag och övriga ledningen i CargoNet mycket förvånade över att Green Cargo meddelar att man inte har resurser att fortsätta utföra tågdragningar i Sverige för oss nu när vi kan tänka oss en fortsättning åtminstone ytterligare några månader.Stor uppmärksamhet har varit riktad mot att CargoNet skulle lägga ned inrikestrafiken i Sverige från den 11 december 2011, vilket Transport & Logistik iDag/transportnet.se tidigare har rapporterat om. Bakgrunden till nedläggningen är flera års illröda resultat, något som i stor grad enligt CargoNet varit knuten till infrastruktur och dålig punktlighet, samt dåliga förhållanden i form av en ändrad terminalregi och ökade banavgifter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078