2012 blir svårt år tror AEA
– De flesta av våra 35 medlemsflygbolag har rapporterat goda resultat för innevarande års nio första månader (tre första kvartal), med en 8-procentig ökning av antalet flygbefordrade resenärer, rapporterar Ulrich Schulte-Strathaus, generalsekreterare för The Association of European Airlines (AEA). På fraktsidan har siffrorna kroknat sedan mitten av året och intäkterna för tredje kvartalet har börjat försvagas. Fjärde kvartelet kommer att innebära startpunkten för en svår tid framöver.AEA:s 35 medlemsbolag har kommit långt i sina ansträngningar att skära ned sina interna kostnader genom att strömlinjeforma sin driftproduktion för att kunna erbjuda extremt konkurrenskraftiga produkter (tjänster). Emellertid har stigande externa kostnader för drivmedel och skatter fortsatt att hämma branschens lönsamhet. Till 2012 förväntas drivmedelskostnader att vara 40 procent högre än under 2009 års nivåer, vilket fördyrar flygtrafikproduktionen med hela 29 procent.– Det är ett som är säkert för 2012, det kommer inte att bli en lätt resa för de europeiska flygbolagen, prognosticerar Ulrich Schulte-Strathaus. Utsikterna av höga externa kostnader i kombination med pressad efterfrågan är inte någon gynnsam kombination. Med hänsyn till det osäkra politika klimatet räknar AEA:s medlemsbolag med att redovisa en förlust i storleksordningen 1–2 miljarder euro på EBIT-nivå för 2012. Den här prognosen är tungt beroende av en snabb och effektiv politisk lösning av den rådande, allt överskuggande skuldkrisen.AEA:s medlemsbolag manar EU:s medlemsstater till kraftfulla, konkreta åtgärder för att förbättra de dystra utsikterna.– Det är inte mycket som våra trafikreglerande myndigheter kan göra åt att reducera drivmedelskostnaderna, men de nationella regeringarna kan bidra till att sänka flygbolagens drivmedelsförbrukning genom att uppfylla sina löften och åtaganden om en Single European Sky – en gemensam europeisk flygtrafikledning, som rätar ut de idag kringelkrokigt knixigt dragna flygkorridorerna, som förbrukar mycket drivmedel helt i onödan, dundrar Ulrich Schulte-Strathaus. Vidare kan de varsebliva att flygbeskattning skadar ekonomin och slutligen kan de eliminera osäkerheten genom att lösa konflikten kring handeln om utsläppsrättigheter och debatten kring denna handel. En globalt acceptal lösning på ETS är ett måste inför 2012.