Avtal Green Cargo – Outokumpu
Skulle så bliva fallet, rör det sig om två godsvagnar om dagen, som ska dras från Haparanda i norr till Landskrona i söder. Outokumpus profylaktiska beslut motiveras av tidigare erfarenheter från de senaste isvintrarna, när lång och ihållande kyla ledde till så tjockt och starkt istäcke att många fartyg fastnade under långa tidsperioder i Bottenviken innan de slutligen kunde hjälpas loss av den finländska respektive isbrytarflottan. Därför säkrar Outokumpu nu sitt transportflöde, som normalt tar sjövägen, med rälstransporter genom Sverige.– Det känns gott att Outokumpu valt att lägga över delar av sina transporter till räls i vinter, därest de drabbas av problem med sjötransporterna, omvittnar Jan Elgström, ansvarig säljare vid Green Cargo. Det är vår fasta övertygelse att detta blir en riktigt god lösning för Outokumpu, samtidigt som vi ges tillfälle att få visa vad vi går för som alternativ för sjötransporter.Avtalstiden löper februari – april 2012.