BT Optio för alla plocknivåer
Serien BT Optio L täcker orderplockning från golvnivå upp till nivå 2 i ett lager, där plockhöjden är ca 2,8 m. Inom L-serien finns en modell som är ”tag 2, betala för 1”-truck, dvs såväl plocktruck som staplare för stapling respektive utlagring av pallaster på upp till 4,1 meters nivå i pallställaget.I serien BT Optio L ingår sex basmodeller, indelningsbara i låglyftande gaffel, höglyftande gaffel samt förarlyftande, samt inom kapacitetsintervallet 1–2,5 ton. Serien har förlänats IF Product Design Award 2012 för sin goda industriella formgivning, där prisjuryn granskat bl a formgivningskvalitet, finish, materialval, innovationsgrad, miljöpåverkan, säkerhet, funktionalitet och ergonomi. IF Product Design Award är ett internationellt erkänt bevis på prisbelönad formgivning.Serien BT Optio M täcker orderplockning för mellannivå och omfattar två nya modeller, OME100N respektive OME100NW. Med sina smala chassier har dessa plocktruckar avsevärt mindre gångbreddsbehov än många andra jämförbara plocktruckar för mellannivå, påpekar TMHE i sin pressinformation. Det leder till fördelar inom såväl manövreringsbarhet som för produktiviteten.En maximal plattformshöjd på 1,8 m tillåter plockning på höjder upp till 3,4 m eller plockning på 3:e-nivå. Många företag med ett svällande artikelsortiment drar nytta av att kunna orderplocka över första- och andranivån. BT Optio M-seriens max lastkapacitet på 1 ton lämnar adekvat kapacitet för den här typen av hantering.BT Optio M-serien inbegriper även modellerna OME100M respektive OME100MV öppen front mot lastbäraren (plocka-till-lastpallen), vilket möjliggör plockning på upp till 6,3 m nivå. Ytterligare två modeller, OME100H respektive OME120HW öppen front mot lastbäraren med ett urval av chassier och hyttbredder möjliggör orderplockning på upp till 12 m nivå.För truckarnas produktivitet borgar goda prestanda för bl a acceleration, åkhastighet, hög lyftkapacitet samt konstruktionslösningar så som förarlyftande åkplattform, långa gafflar som klarar bära flera lastbärare samtidigt och många effektiva lösningar för tillbehör.Manövreringen av truckarna främjas av enkel styrning med E-man manöverarm, även styrning med en hand, E-bar för lätt åtkomlighet till mobil terminal (”truckdator”), scanner, tangentbord, rymligt förarutrymme, vibrationsdämpad förarplattform, nytt ergonomiskt ryggstöd och gott om förvaringsutrymmen för peronlig utrustning och arbetshjälpmedel.För säkerheten borgar automatisk återställning av drivhjulet till rakt-fram-körnings-läge i samma ögonblick som föraren släpper E-man-handtaget. Det ger trygg, obehaglig-överraskningsfri återstart av den vidare framfarten efter varje stopp för orderplockning. Vidare är styrutslagets vinkel begränsad till 10 grader när föraren framför trucken gående vid sidan om (genom att aktivera en sidoplacerad körningsknapp). Vid kurvtagning reduceras åkhastigheten automatiskt som skydd mot vilda cowboyfasoner under framfarten. Slutligen ansätts parkeringsbromsen automatiskt vid stopp, samt ges access till trucken blott genom inknappning av PIN-kod.Samtliga modeller är växelströmsdrivna (AC-drift) samt formgivna för enkel åtkomst vid tillsyn och underhållsarbete. Truckarna noll-fels-tillverkas enligt Toyota Production System-metodik som främjar noll fel från början för att slippa riva isär truckar för att åtgärda felmontering som släppts vidare på monteringslinan.De nya plocktruckarna marknadsförs i Sverige av Toyota Material Handling Sweden AB (TMHSE) i Bromma.