Grundförutsättningar för en utökad kombitrafik
Utifrån såväl en miljösynvinkel som ur en logistisk synvinkel kan samhället räkna hem stora vinster genom en ökad användning av järnvägsnätets infrastruktur. Detta kräver dock en ökad samsyn gällande såväl ansvarsfrågorna som en utveckling av dagens lastbärare. Transportindustriförbundets lastsäkringskommitté arbetar för att påverka denna utveckling.- Idag råder olika regler om vem som ansvarar för lastsäkring av en transport och vem som ska kontrollera detta beroende på om det är en väg-, järnvägs- eller sjötransport, säger Marie Hermansson. För att säkerställa en positiv utveckling av effektiva och klimatsmarta kombitransporter är det mycket viktigt att ett gemensamt regelverk skapas.Trafikverket har själva varit beställare till ett Combisäkringsprojekt som avslutas i år. Ett projekt som visar att gardintrailers kan lastas och lastsäkras med enbart halva lastvikten bakåt. Inte hela lastvikten bakåt som nuvarande regelverk kräver. Transportindustriförbundet menar att det nu är viktigt att järnvägsmyndigheterna skapar en tilläggsbestämmelse som godkänner resultatet av dessa genomförda tester. Ytterligare en fråga som måste lösas är de krav som idag ställs på lastbärare som transporteras på järnvägsvagnar. I princip accepteras inga gardintrailers som saknar sidolämmar. Tester har visat att detta är en onödigt byråkratiserande regel som inte bör gälla för alla typer av trailers.