7 000:e Airbus-planet levererat
Leveransen av det europeiska flygplankonsortiet Airbus 7 000:e trafikflygplan inträffar blott två år efter att det 6 000:e planet, en dubbeldäckad megajumbo typ A380, levererades till flygbolaget Emirates. Det accelerade tempot i Airbus leveranser understryker den fortsatta livaktigheten inom den kommersiella flygindustrin och marknadens tydliga preferans för ekologiskt miljövänliga flygplantyper.Den 1 000:e Airbus-planet, en fyrmotorig A340-300, levererades till Air France 1993, 19 år efter att det första Airbus-planet, en tvåmotorig, bredbukad A300B2, levererats till Air France 1974. Först sex år senare, 1999, hade leveranserna uppnått 2 000-strecket. Därefter tog det blott halva tiden, tre år, att nå fram till 3 000-strecket år 2002 och ytterligare blott tre år att nå fram till 4 000-strecket år 2005. Tempot accelererade ytterligare några snäpp när det tog blott två år för Airbus att leverera flygplan Nr 5 000, en tvåmotorig A330-200 till australiska Qantas (akronym för Queensland And Northern Territories Air Services från 1930-talet) i december 2007. Det 6 000:e Airbus-planet blev alltså Emirates A380 i januari 2010.– Det är speciellt passande att vår 7 000:e leverans är en A321 till US Airways, som med sina drygt 220 medeldistansplan ur A320-familjen flygplantyper bedriver kommersiell luftfart med den största samlade flottan av vår ekologiskt effektivaste, bästsäljande flygplantyp i form av A320-familjen plan, omvittnar Tom Enders, VD för Airbus. Rationaliseringar och effektivisering av vår verksamhet över hela linjen har gjort oss i stånd att kunna leverera rekordstora antal av senaste generationens trafikflygplan i allt snabbare tempo, med miljömässigt allt mindre avtryck (environmental footprint).– Under lång tid har Airbus varit en strategisk partner till oss, bekräftar Douglas Parker, VD för US Airways. Å våra 32 000 anställdas vägnar applåderar vi Airbus remarkabla prestation och ser fram mot fortsatt framgångsrikt samarbete.Till årsslutet kommer US Airways att bedriva kommersiell luftfart med en flygplanflotta bestående av 93 stycken A319, 72 stycken A320, 63 stycken A321 och 16 stycken A330. Till yttermera visso har flygbolaget inneliggande beställningar på yterligare 58 stycken plan ur A320-produktfamiljen, åtta stycken A330 och 22 stycken av den splitter nya typen A350 XWB (akronymen står för Extra Wide Body, extra bredbukig).Drygt 8 200 plan ur A320-familjen har beställts och drygt 4 900 levererats till drygt 340 kunder och flygbolag världen runt. Sprillans nya A320neo har drygt 95 procent släktskap med nuvarande A320, men har ca 950 km längre räckvidd eller alternativt 2 ton mera nyttolast på jämförbar flygsträcka.