22,5 procent fler VW-leveranser
– Det innebär att vi redan nu sålt runt 40 000 fler transportbilar än under hela 2010, resonerar Harald Schomburg, ledamot av Volkswagen Commercial Vehicles varumärkesledningsgrupp ansvarig för Försäljning och Marknadsföring. Samtliga våra olika transportbilstyper har sålt exceptionellt väl.Med ca 146 100 fordon sålda världen runt har försäljningen av Volkswagen Caddy-familjen transportbilar varit den mest framgångsrika, med en försäljningsökning om 26 procent, i jämförelse med motsvarande tidsperiods försäljning i fjol om ca 115 900 fordon.Volkswagen T5-familjen transportbilar ökade sin globala avsättning med 5,6 procent tillca 139 000 enheter, att jämföras med ca 132 500 under motsvarande tidsperiod i fjol.Med ca 34 600 sålda fordon ökade Volkswagen Crafter-familjen sin fordonsförsäljning med 4,1 procent, att jämföras med ca 33 200 fordon under motsvarande tidsperiod i fjol.Av Volkswagens pickup Amarok såldes ca 60 200 fordon, jämfört med ca 18 500 fordon under motsvarande tidsperiod i fjol.Lätta pickupen Volkswagen Saveiro ökade sin försäljning i Sydamerika från ca 66 400 till ca 74 800 fordon, en ökning med 12,6 procent under årets första 11 månader.På den brasilianska marknaden tappade klassiska Folkabussen T2 något jämfört med fjolårets ca 24 200 till årets ca 23 350 fordon.– Tillsammans med våra hängivna och specialiserade återförsäljare (ÅF) och importörer har vi markant förbättrat vår ställning, utbrister en förtjust Harald Schomburg. 2011 kommer att gå till annalerna som ett rekordår i Volkswagen Commercial Vehicles historia.Särskilt på den europeiska och sydamerikanska marknaden noterades kraftiga försäljningsökningar, enkannerligen i Sydamerika med 22,8 procent, där ca 126 600 enheter såldes, att jämföra med ca 103 000 under motsvarande period, medan motsvarande siffra i Europa ökade med 17,7 procent med ca 261 200 fordon sålda, jämfört med 221 900 under motsvarande tidsperiod året innan. I Östeuropa registrerades en ökning med hela 40,5 procent, baserat på en försäljning av ca 32 300 fordon mot ca 23 000 fordon året innan.På den tyska hemmamarknaden ökade försäljningen med 8,3 procent, medan ökningen på övriga europeiska marknader räknades i tvåsiffriga tal. Exempelvis upp 18 procent i Storbritannien med ca 32 300 fordon sålda, upp 21 procent i Nederländerna med ca16 000 fordon sålda och upp 21,6 procent i Frankrike med ca 14 700 fordon sålda.– På den europeiska marknaden upplever vi en tredubbling av tillväxtnivån på marknaden för innerstads-skåpbilar, transportbilar och pickup-bilar, omvittnar Harald Schomburg. Detta marknadssegment som sådant växte med 6 procent, medan vi noterade en ökning av nyregistreringar med 18 procent. Vilket betyder att vi fortsätter som ohotad marknadsetta på den europeiska marknaden med en marknadsandel om 16,4 procent.Marknadsandelsökningar regisrerades på den skandinaviska marknaden, i Nederländerna från 23,3 till 29,4 procent, i Italien från 3,7 till 5,4 procent och i Österrike från 26,1 till 32,7 procent.