23948sdkhjf

Göteborgs Hamn i frontlinjen för grön bunkring

Tillsammans med Sveriges Redareförening och bunkernäringen har Göteborgs Hamn tagit fram ett lagförslag för Grön bunkring på svenskt vatten. Nyligen lämnades förslaget över till Transportstyrelsen.

Göteborgs Hamn är en stor bunkringshamn med många leverantörer och bunkerfartyg. Varje år levereras mellan 1,5 och 2 miljoner ton bränsle till fartyg i hamnen eller utanför ute till havs. En säker process är A & O. För att förhindra oljeläckage tillämpar Göteborgs Hamn så kallad Grön bunkring. Grön bunkring innebär att alla bunkeroperatörer ska gå en särskild utbildning, ha utrustning för att ta hand om ett oljespill och genomföra regelbunden provtryckning i slangarna. Hamnens regelverk för Grön bunkring har visat sig minska risken för oljespill radikalt.Nu har Transportstyrelsen fått i uppdrag att utforma nationella regler för bunkring. Då vill Göteborgs Hamn att Grön bunkring införs i hela Sverige. - Tack vare reglerna har bunkringen blivit säkrare och utsläppen har i princip upphört helt. Därför tycker både vi, Sveriges Redareföreningen och bunkernäringen att hamnens riktlinjer för Grön bunkring ska införas på nationell nivå, säger Joel Smith, driftschef på Göteborgs Hamn AB. Göteborgs Hamn införde reglerna för Grön bunkring år 1999 i samarbete med bunkernäringen och Kustbevakningen. När de kan införas på nationell nivå är enligt Joel Smith för tidigt att säga. - Förhoppningen från vår sida är en ny lag så snart som möjligt, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062