Alla Swebus bussar vinterdäckade
Genom att låta vinterdäcken sitta kvar på fälgarna även sedan vintern avlösts av vår och sommar, får det fortsatta däcksslitaget på torra vår- och sommarvägar ned det djupa vinterdäckmönstret till lagom måttligt djup för att vinterdäcken ska lämpa sig även på sommarväglag, förklarar Swebus i sin pressinformation. Hur den mjukare vintergummiblandningen i vinterdäcken beter sig på varma sommarvägar, står det inget om i pressinformationen. Däremot framhåller Swebus att alldenstund vinterdäcken på så vis används året runt, blir det inte en stor extrakostnad, resenärernas biljettpriser till fromma.– Säkerhet och punktlighet är A och O för oss, och därför är vintetdäck en viktig fråga, trots att svensk lag inte kräver det, framhåller Ingvar Ryggesjö, presschef vid Swebus, som ingår i Nobinakoncernen, enligt uppgift Nordens störste aktör inom persontrafik medelst buss. Det här sättet att använda dubbfria vinterdäck torde passa fler företag, som framför tunga fordon på våra vägar. Då skulle framkomligheten på våra vintervägar ytterligare öka.Mönsterdjupet om minst 6 mm under vintersäsong och minst 3 mm under vår-, sommar- och höstsäsong kontrolleras fortlöpande under året. Bussar, som trafikerar Norge, är utrustade även med snökedjor, vilket är ett norskt lagkrav.