Kalmar grensletruckar till Nya Zeeland
Tauranga-hamnens beställning gäller den nya 7+generationen Kalmar grensletruckar som klarar stapla containrar enligt formeln 1-över-2-högt, och har en lyftkapacitet av 50 ton i sitt helhydrauliska dubbel-spridar-lyftok (twin-lift spreader) för rationellt effektiv hantering av två containrar åt gången. Grensletruckarna av typ Kalmar ESC 350W är utrustade med Agco Sisupower dieselmotorer som är inställda på låg drivmedelsförbrukning och höga prestanda. Därest kunden framledes skulle så önska, kan truckarna modifieras till hybriddrift.Med den här beställningen bekräftar Port of Tauranga sin inriktning på att gå över till hantering av dubbla containrar, s k twin-lift-drift för att mäkta med hamnens år efter år stadigt växande volym av containrar att hantera och stapla, vilket ansträngt hamnens förmåga att komma tillrätta med containerflödena. Att valet föll på Kalmar-grensletruckar motiveras av hamnens goda erfarenheter av två tidigare levererade Kalmar grensletruckar ur 7+generationen. Sedan tidigare använder sig Tauranga Container Terminal av hela 18 grensletruckar av Kalmars fabrikat från Cargotec, vika utgör lejonparten av containerterminalens truckflotta.Belägen i Bay of Plenty (Ymnighetsbukten) är Tauranga-hamnen den naturliga porten för många av Nya Zeelands industrier till/från internationella marknader. Hamnen har kapacitet för expansion. Tauranga Container Terminal är en affärsdivision inom Port of Tauranga och arbetar dygnet runt veckans alla dagar med att betjäna containerrederier med hantering, rangering och mellanlagring av containrar, inbegripet kylcontainrar för lättfördärvliga varor. Terminalen inkluderar också stuveriverksamhet ombord på fartyg i sitt utbud av hamnrelaterade tjänster.Taurangas investering i den nya hanteringsutrustningen från Finland ingår i den plan för effektivisering av hamnens tjänster för dess kundkrets.