Informationsbrist gör åkare osäkra
Europas åkare ska träffas i Bryssel för att diskutera faktorer som påverkar deras drivmedelsräkningar. Alldenstund drivmedelspriserna ökar, efterfråga Europas åkare mer information som kan hjälpa dem att avsevärt minska sin drivmedelsförbrukning, visar ny forskning som genomförts av däcktillverkaren Goodyear Dunlop Tires Europe .Som väntat vidtar nästa alla åkare, 92 procent, olika åtgärder för att förbättra sin drivmedelseffektivitet. Sina ansträngningar till trots är de övertygade om att det finns mycket mer som kan göras för att förbättra situationen.Nära en tredjedel. 28 procent, säger sig kunna uppnå större drivmedelsbesparingar, därest de vore bättre informerade om faktorer, som påverkar deras lastbilars drivmedelsförbrukning mest.Den här bristen på information gör att många åkare förblir osäkra inför framtiden. Nära en av sex, 15 procent, är oroliga över att inte kunna bibehålla sin lönsamhet under det kommande decenniet, medan en femtedel, 19 procent, inte är säkra på om de kommer att kunna förbättra sin drivmedelseffektivitet inom samma tidsram.Östeuropeiska åkare är dock mer optimistiska rörande potentialen att uppnå större besparingar, möjligen pga att dieselkostnaden och nationell lagstiftning har påverkat dem i mindre utsträckning än deras grannar i väst under de senaste fem åren. En tredjedel av de polska åkarna, 33 procent, säger sig exempelvis kunna uppnå drivmedelsbesparingar på drygt 20 procent år 0220, jämfört med 12 procent i Västeuropa.Dessa resultat presenteras två månader innan Goodyear Dunlop samlar representanter för Europas största åkerier i Bryssel för diskussioner om hur åkarna kan arbeta smartare och effektivare i avsikt att kunna reducera sina fordonsparkers drivmedelsförbrukning under kommande decenniet. Ett centralt ämne för debatt kommer att handla om däckens inverkan vad rör en förbättring av drivmedelseffektiviteten, minska utsläpp av koldioxid (CO2), och samtidigt tillgodose övriga prestandakrav i relation till vägsäkerheten.– Under kärva ekonomiska förhållanden måste åkare vara säkra på att vidtagna åtgärder verkligen medför utlovade drivmedelsbesparingar, omvittnar Boris Stevanovic, marknadsansvarig för lastbilsdäck vid Goodyear Dunlop EMEA (akronymen utläses Europa–Mellanöstern–Afrika, affärsområde alltså).– Fordonstillverkare, leverantörer av tillbehör, däcktillverkare och åkare måste samarbeta ännu intimare för att finna de bästa lösningsarna, vitsordar Boris Stevanovic. Åkarna måste vara säkra på att investeringar i deras befintliga fordonspaker leder till förbättringar av drivmedelsförbrukning och emissioner, som är motiverade ur lönsamhets- och miljöperspektiv i dessa kärva ekonomiska och lagkravsstipulerande tider.Europeiska lagstiftare, branschexperter och transportakademiker kommer att informera om de senaste innovationerna, juridiska trenderna och forskning för att hjälpa åkerier i olika sektorer och regioner att avsevärt reducera den totala drivmedelsförbrukningen 2020.Drygt 400 europeiska fjärr- och regionaltransportföretag i Storbritannien, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Tyskland, Polen, Frankrike, Spanien och Italien ingår i Goodyear Dunlops kartläggning genomförd under tidsperioderna september och november 2011.