Dubbelarbetande snabbtraktor
JCB Fastrac 8000 är traktorer i största klassen som har många egenskaper gemensamma med lastbilar och kan därför sättas in på lastbilsarbeten för att utföra uppgifter, som annars skulle krävt ett extra fordon.– Med Fastrac kan man utföra komplexa jordbruksuppdrag ena dagen, för att nästa dag köra långa vägtransporter med tunga släp, förklarar Yngve Åkesson vid generalagenten för JCB Fastrac, Comforttrac AB i Mönsterås. Därmed kan nyttandegraden ökas markant, samtidigt som man får en flexibilitet i sin verksamhet och slipper måla in sig i ett hörn.Brittiska Fastrac uppges idag vara ensamma på marknaden om att erbjuda traktorer med fjädrande axlar, vilket bidrar till att deras traktorer är de enda som är godkända för framfart på allmän väg i 70 km/h i hemlandet.– I Sverige får man inte framföra konventionella traktorer hastigare än 40 km/h på allmän väg, men med Fastrac får man fara fram med 50 km/h hastighet, upplyser Yngve Åkesson. När man gör det, åtnjuter man i det närmaste lastbilskomfort. Med de Finlandstillverkader Sisu-motorerna i den nya generationen Fastrac hamnar ljudnivån i förarhytten på 68,7 dB(A), vilket är en lägre ljudnivå än i många lastbilar.Redan i standardutförande är Fastrac utrustad med tryckluftsbromasr i lastbilsklass, med ABS och tryckluftskoppling till släpvagn. Det är lätt att utrusta Fastrac med släpvagnskoppling av lastbilsmodell för dragning av rena lastbilssläp.För att bli godkänd för 70 km/h på allmän brittisk väg, måste styrningen vara försedd med mekaniskt länkage ut till hjulen, i händelse av nödläge, så som exempelvis ett slangbrott. Fastracs nya traktor ur 8000-generationen är utrustad med ny teknologi som förenar det bästa från lastbilssidan och jordbrukssidan. Bl a är den utrustad med Activ Traction, ett antislirsystem, som känner av slirande hjul och fördelar drivkraften till de hjul, som har markgrepp. En egenskap, som i många år funnits hos personbilar, men är helt ny på traktorer.De nya dieselmotorerna från finländska Sisu med motoreffekter om 279 respektive 306 hästar är i likhet med lastbilsmotorer renade med SCR-teknik, vilket bl a innebär insprutning av AdBlue i avgaserna. Jämfört med föregående Fastrac-generations motorer presterar Sisu-motorerna 9 procent högre effekt, och det till 10 procents lägre drivmedelsförbrukning. En av förklaringarna till den förstärkta effektiviteten ligger i det faktum att motorerna samverkar med den steglösa transmissionen som städse åstadkommer optimal kombination av utväxling och motorvarv för varje uppgift, utan att föraren behöver ingripa.Att använda sig av GPS för att styra traktorer i fältarbete är vanligt idag. De fjädrade axlarna hos Fastrac förbättrar GPS-mottagarens stabilitet jämfört med en konventionell traktor, vilket gör systemet ytterst noggrant i hastigheter ända upp till 40 km/h. Det mesta av GPS-funktionalitet är inbyggt redan från början och behöver bara kompletteras med en mottagare.– Fastrac 8000 är idealisk för stora gårdar och maskinstationer, som vill kunna hantera vägtransporter i egen regi utan att behöva investera i lastbilsekipage, sammanfattar Yngve Åkesson. Men vi ser att den är intressant även för entreprenadföretag, som vill ha en mångsidig och ekonomisk lösning för att kunna köra dumpertransporter och liknande på allmän väg med samma fordon, som röjer snö på vintern och klipper slänter på sommaren.Den sexcylindriga Sisu-dieseln med 8,4 liters slagvolym utvecklar 279/306 hästkrafter vid 2 100 vpm. Vridmomentet vid 1 400 vpm är 1 195/1 310 Nm. Tjänstevikten uppgår till 10,4 ton. Lyftkapaciteten hos de aktre hydraularmarna är 10 ton. Såväl fram- och bakaxeln är fjädrad, med automatisk nivåkontroll/nivellering. Kylarpaketet är utfällbart för att underlätta rengöring. Generatorn är på 200 A. För körning på allmän väg finns farthållare (cruise-control).