Sjöfarten i flygets bakvatten
Dagens moderna sjötrafikledningssystem kan avläsa ett fartygs kurs och fart, men kan inte se någon planerad färdplan. Sjöfartsverket vill att fartygens färdplaner blir tillgängliga för övervakningscentraler och andra fartyg.– Det är nu dags att sjöfarten tar lärdom av det trafikledningssystem som finns inom flyget. Detta kommer inte bara att öka sjösäkerheten, utan också göra sjöfarten mer konkurrenskraftig, säger Ulf Svedberg, innovationskoordinator på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.Myndigheten är sedan tidigare engagerad i frågan och driver ett projekt, EU-finansierade MonaLisa, för att testa och visa nyttan med ett system för ruttplanering för sjöfarten.Systemet ska bland annat ta fram optimala färdvägar, samordna färdplaner efter fartygens storlek, djupgående, fart samt tidsplan, och larma när något fartyg avviker från sin plan.– Det går inte att säga att fartygsolyckor inte skulle ha inträffat med MonaLisa-systemet, men möjligheten att i förväg upptäcka riskfyllda rutter ökar kraftigt, menar Ulf Svedberg.Förutom att höja säkerheten uppges MonaLisa-systemet effektivisera sjöfarten samt minska såväl bränsleförbrukning som utsläpp.