Hårda utsläppskrav oroar åkare
Bara 1 av 10 tror att branschen kommer att kunna nå upp till EU:s bränslebesparingsmål om 20 procent till 2020.Den kommande europeiska koldioxidlagstiftningen har flaggats innehålla skärpta regler och beskattning av bränsle och koldioxidutsläpp. Nio av tio åkerier jobbar redan på att bli mer bränsleeffektiva. Trots egna ansträngningar lyckas europeiska åkare dock inte minska sina utsläpp så mycket som det skulle behövas när den nya lagstiftningen träder i kraft. Det visar den nya rapporten Road to 2020 från Goodyear Dunlop. 30 procent av åkarna saknar dessutom en plan för hur de ska göra för att nå upp till kraven.– Det finns ett enormt tryck på vägtransportsektorn för att nå Europas ambitiösa mål när det gäller klimatförändringarna, men trots deras engagemang för bränsleekonomin, så visade det sig att många åkerier skulle kunna vara bättre förberedda på att hantera kostnaden och verksamhetspåverkan för en eventuell koldioxidlagstiftning, säger Michel Rzonzef, vice vd för Goodyear Dunlops däckverksamhet för kommersiella fordon i EMEA.20 procent av åkarna vill att den nya europeiska lagstiftningen ska premiera effektiva åkerier och 1 av 3 tycker att EU borde investera i teknik och utvecklingsprogram för bränsleeffektivitet.