Guld till DHL Express kundservice
“Årets vinnare i klassen Business to Business visar prov på ett hjälpsamt bemötande. Personalen är trevlig och har fokus på kunden”, skriver juryn i motiveringen till topplaceringen.DHL Express kundcenter finns i Ljusdal, och består av 80 personer som strävar efter att svara på alla kundsamtal inom tio sekunder. Problem ska helst lösas vid första samtalet, och man försöker hålla en hög kunskapsnivå i serviceteamet. Sedan 2010 utbildas företagets samtliga 100 000 medarbetare runt om i världen i det certifierade utbildningsprogrammet Certified international specialist, CIS.– Vinsten i SM i Telefoni & Kundservice betyder mycket för oss. Det bevisar att vårt stora fokus på kundbemötande bär frukt, och att vår ständiga strävan efter förbättring uppskattas av våra kunder, säger Ted Söderholm, vd på DHL Express i Sverige.SM i Telefoni & Kunservice avgjordes i år för tjugonde året i rad. För att utse vinnaren använder man så kallad Mystery survey. Metoden innebär att en professionell undersökare utger sig för att vara en vanlig kund och men sedan betygsätter bemötandet, engagemanget, kunskapen och servicen hos det undersökta företaget. 200 slumpmässiga samtal har ringts till varje företag i mätningen.