Facket hotar med flygkonflikt
Arbetsgivarnas uppfattning är att verksamheten för inrikesflyg och utrikesflyg skiljer sig åt vilket gör att frågan lämpligast hanteras i avtal med respektive bolag.– Unionen vill reglera arbetstid i de gemensamma allmänna villkoren. Deras krav är att reglera maxarbetstiden per rullande sjudagarsperiod till 42 timmar. Vi har inte kunnat gå med på detta, då det emellanåt behöver utföras arbete utöver 42 timmar viss vecka. Charterbolag flyger ofta till destinationer långt bort i världen. Å andra sidan blir det desto mindre arbetstid andra veckor, säger Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef på Svenska FlygBranschenoch tillägger:– Vi vill inte överreglera arbetstidsreglerna. Det blir krångligt och byråkratiskt. Istället har vi erbjudit att förhandla om arbetstidsregleringar för respektive bolag så att reglerna kan anpassas till respektive bolags speciella förutsättningar och trafikprogram. Detta har vi även framfört under den frivilliga medlingen förra veckan.I övrigt har också arbetsgivarna erbjudit Unionen samma lönekostnadsnivå och samma avtalsperiod som övriga tecknade avtal.Unionen varslar om total arbetsnedläggelse för kabinpersonalen på charterbolagen TUIfly, Novair och Primera Air som flyger för Fritidsresor, Apollo och Solresor. Om inte avtal träffas kan facket starta sin konflikt tisdagen den 14 februari kl 11.00. Ambitionen är som alltid att lösa frågorna utan konflikten ska behöva bryta ut.FAKTA/Svenska FlygBranschen Ett av åtta förbund inom TransportGruppen – samlingspunkten för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen i Sverige.