23948sdkhjf

Bussar och åkerier uppmanas stanna hemma

Så fort det börjar snöa märks en tydlig skadetopp för bussar och tungalastbilar. Förutom risken för förare och fordon, innebär det storakostnader.

Antalet olyckor där buss eller lastbil är inblandade är direkt kopplat till nederbörd. Därför borde bussbolag och åkerier noga överväga att hålla sig borta från vägarna vid nysnö. Det menar försäkringsbolaget Trygg-Hansa som analyserat sin egen skadestatistik från de senaste fem åren.Utslaget på hela året inträffar i snitt 40 buss- och lastbilsskador per dygn. När snön börjar falla för året, eller kommer tillbaka, ökar den siffran med upp till 200 procent.- Som entreprenör, operatör eller yrkesförare borde man ställa sig frågan om man verkligen ska köra i alla väder. När flyg och tåg ställer in, och SMHI varnar folk för att ge sig ut på vägarna, är det verkligen rimligt att leveranserna ändå måste fram i tid till vilket pris som helst?Den frågan ställde Henrik Åkerdahl, rådgivare inom skadeförebyggande på Trygg-Hansa, vid dagens avslutning av Vintervägforum 2012 i Borlänge.Försäkringsbolagets skadestatistik visar att den vanligaste skadan för bussar och tunga lastbilar vintertid är påkörning av parkerat fordon, som står för drygt en femtedel av skadorna. Vanligast är det i stadsmiljö där framkomligheten ytterligare försämras vintertid och tyngre fordon får problem vid hårt packad snö.Näst vanligast är kollisioner med annat än fordon som står för 14 procent av skadorna, och påkörning bakifrån som står för 12 procent.- Många gånger är skadorna små men högrisken ganska hög, runt 20 000 kronor. Man måste ha en omsättning på en halv miljon extra för att köra in det, konstaterar Henrik Åkerdahl.- Det dränererar hela lönsamheten i en bransch som redan har små marginaler.Trygg-Hansa har cirka 40 procent av försäkringsmarknaden för bussar och tunga lastbilar i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11