Schenker testar 32-metersekipage Göteborg - Malmö
I projektet, med namnet DUO2, testas en fordonskombination på 32 meter, lastad med styckegods i skytteltrafik mellan Göteborg och Malmö. – Upprinnelsen till projektet är de goda resultat som skogsindustrins ETT-projekt (En trave till) har visat, säger Anders Berndtsson på Trafikverkets avdelning Strategisk utveckling. Där sparas 20 procent bränsle per fraktat ton timmer och koldioxidutsläppen minskar med lika mycket. Nu testas detta koncept inom en helt annan bransch. Ekipaget som körs av Kallebäcks Transport på uppdrag av Schenker är 32 meter långt och kan lasta styckegods upp till en totalvikt på 80 ton i två stycken 40-fots containrar. Ekipaget dras av en dragbil från Volvo. Trafiken startades i början av februari och går nattetid. Projektet är en del av ett större program, ”High Capacity Transports” (HCT). Projektets mål är att bygga kunskap för att förändra regelverket, så att det möjliggör energieffektivare transporter. En internationell förebild är bland annat Australien, där 70 procent av godstransporterna på väg nu går med fordon som till sina dimensioner ligger utanför det svenska och europeiska regelverket. Målet med DUO2-projektet är att se i vilken omfattning och under vilka förutsättningar de goda resultaten från skogsindustrins ETT-projekt (minus 20 procent koldioxidutsläpp), kan föras över till en annan bransch och till ett annat vägnät. Samtidigt är det också en plattform för fordonsutveckling och kan därigenom stärka den svenska fordonsindustrin. Ytterligare nytta med längre och tyngre fordon är att tillgänglig kapacitet på vägnätet kan utnyttjas på ett begåvat sätt (en steg två-lösning i fyrstegsprincipen) och att behovet av nya infrastrukturinvesteringar minskar.