23948sdkhjf

Logistik och leveranser avgörande för e-handelns expansion

E-handeln trotsar konjunkturen och fortsätter stadigt uppåt. Denstörsta utmaningen för fortsatt tillväxt är enligt majoriteten ave-handlarna logistiken och leveranserna.

Under 2011 ökade e-handeln i Sverige med 10,6 procent, och omsatte därmed 27,7 miljarder kronor. Det motsvarar 5 procent av den totala detaljhandeln. Bland e-handelsföretagen tror sju av tio på ytterligare tillväxt under det första kvartalet 2012. Det visar E-barometern, från Posten, HUI Research och Svensk Distanshandel. – Konsumenterna handlar framförallt varor på internet för att det är enkelt och bekvämt och det finns en vilja att få paketen levererade allt snabbare. Vi ser därför inom Posten att en allt högre andel e-handlade varor delas ut av våra brevbärare. Det blir allt vanligare att man kan beställa en vara på en sajt fram till klockan 16 och sedan få den utdelad av sin brevbärare dagen efter, säger Postens e-handelsexpert Arne Andersson i ett pressmeddelande. E-barometern visar att drygt åtta av tio konsumenter handlade på nätet i fjol. Tre av tio gjorde det minst en gång i månaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.128