Sandahlsbolagen och CargoNet startar gemensam kombitrafik
Bolaget ska bedriva kombitrafik på järnväg från Nässjö till Umeå och Luleå, och från Göteborg till Umeå och Luleå. Trafiken ska ske med dagliga heltåg som avgår fem dagar per vecka.Etableringen sker i nära dialog med viktiga kunder, såsom DHL och DB Schenker. Utöver DHL och DB Schenker har några större åkerier kontrakterat sig att nyttja de kombinerade järnvägstransporterna; Göransson transport, Milles åkeri, MR transport, Sandahls Goods & Parcel, Schenker åkeri och Vikströms åkeri.Det har förknippats med viss osäkerhet om det är möjligt att i framtiden driva kombinerade transporter på järnväg i Sverige.Bakgrunden är att vissa befintliga aktörer upplevt flera år med sjunkande lönsamhet. Detta är beroende av allmänna framkomlighetsproblem, väderrelaterade driftstörningar som orsakat kraftiga förseningar, omläggning av driftsformen i terminalerna samt ökande banavgifter.- Vi har känt ett massivt tryck, från våra kunder, och det politiska etablissemanget, att denna kombitrafik skall och bör drivas vidare, säger Thord Sandahl, vd i Real Rail AB till Transport & Logistik iDag/Transportnet. Vi gör nu ett seriöst försök, att tillsammans med branschens ledande aktörer, driva dessa två järnvägslinjer vidare långsiktigt.Thord Sandahl betonar att det dock är viktigt att veta, att man är beroende av, att de som ansvarar för drift och framkomlighet på spåren, sköter sitt uppdrag.- Samtidigt ser jag en utmaning i, att tillsammans med andra branschaktörer, visa att fungerande järnvägstransporter är en effektiv transportlösning, säger han. Transportköparna ska kunna känna förtroende, både på kort och på lång sikt, för dessa järnvägstransporter. Jag har femton års erfarenhet av kombitransporter, och är övertygad om denna lösnings förträfflighet.Det nya bolaget kommer att vara i drift från 1 april och tågdragningen kommer att utföras av Green Cargo AB under 2012.