Kraftigt förbättrat resultat för DHL
Nettoresultatet för post- och logistikkoncernen nådde 1,2 miljarder euro, vilket innebar en ökning med över 50 procent om man inte räknar med värderingseffekter relaterade till Postbankförsäljningen. Rörelseresultatet steg till 2,4 miljarder euro och koncernens omsättning ökade med 2,8 procent till 52,8 miljarder euro. Efter justering för valutaeffekter och konsolidering ligger omsättningsökningen på hela 5,3 procent från föregående år.– 2011 var ett mycket bra år för vår koncern. Vi nådde alla våra mål, gjorde mycket goda framsteg med implementeringen av vår Strategy 2015 och stärkte den redan mycket starka plattformen för en hållbar expansion av vårt resultat i framtiden, säger Frank Appel, vd för Deutsche Post DHL, i en kommentar.Något som förutom stärkta intäkter och effektivitetsvinster påverkat rörelseresultatet positivt är förväntade uteblivna engångskostnader som föregående år uppgick till 370 miljoner euro.Koncernens förväntningar är att den positiva resultatutvecklingen fortsätter under 2012 och vidare framöver. Man gynnas bland annat starkt av den växande näthandeln.