Branschen travar på mot hållbara transporter
Det var den yttersta slutsatsen under slutkonferensen av det omtalade ETT-projektet, En trave till, som syftar till att visa förutsättningarna för effektivare transporter. Genom längre och tyngre transporter har Skogforsk, som driver projektet men stöd av en rad tunga branschaktörer, lyckats påvisa att det går att sänka koldioxidutsläppen från vägtransporter med 20 procent.– Alla fyra trafikslagen måste fungera ihop som en enda enhet. Det som kan gå på järnväg bör och ska göra det, men hur kommer godset till järnvägen? den frågan lät infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd hänga i luften för att trycka på en nyckelpunkt.– Mycket av transporterna måste och bör gå i lastbil. En stor del av den utmaning vi har framför oss är att hitta smartare, mer effektiva logistiklösningar och transporter. Dels inom citylogistiken, men även utanför städerna där mycket av transporterna äger rum, konstaterade hon.Istället menade ministern att branschen tillsammans måste fokusera på hur och på vilket sätt man kan använda sig av de transporter som redan finns i Sverige, och som man har en gedigen kunskap om:– Ska vi vara innovativa så ska vi använda den kunskap vi redan har, och inte vara så rädda för att det heter lastbil, tåg, flyg eller båt.Lennart Rådström, forskningschef på Skogforsk, berättade att 10-tals miljoner kronor investerats i projektet för att få fram svar på de frågor som branschen måste ställa. Resultatet är positivt, och i nivå med de höga förväntningar man hade i uppstartsskedet 2009. Jämförelsen görs, som projektnamnet anger, med en trave timmer till och går från tre travar till fyra:– Vi har sett att det ger 20 procent lägre koldioxidutsläpp, 50 procent högre produktivitet och 20 procent lägre kostnader. Samtidigt minskade fordonsbehovet med 33 procent, förklarade han.