Resultatminskning för VR-koncernen
Omsättningen i VR-koncernen uppgick 2011 till motsvarande cirka 13 377 miljoner kronor (1 437,2 miljoner euro), vilket är en ökning med 1,0 procent jämfört med 2010. Koncernens finansiella ställning förblev ändå stark.– Bakom oss har vi ett ytterst utmanande år och resultatet halverades från i fjol, säger Mikael Aro, koncernchef i VR. Osäkerheten i det allmänna ekonomiska läget syns särskilt i logistikverksamheterna där efterfrågan sjönk under det andra halvåret. Vi förväntar oss att år 2012 blir betydligt bättre än det föregående året. Biljettförnyelsen inom passagerartrafiken har börjat synas som en ökning både i passagerarmängderna och i biljettförsäljningen. Kundnöjdheten håller på att bli bättre. Infrastrukturbyggandets konkurrenskraft har förstärkts. Å andra sidan förblir logistikens utsikter osäkra, konstaterar Mikael Aro.VR-koncernen satsade i fjol starkt på utvecklandet av servicen. Detta syntes både som utvecklingsprojekt och som ökade kostnader. Koncernens resultat försvagades från föregående år.- VR-koncernen håller på att utvecklas till ett modernt servicebolag, vilket syns både som flera utvecklingsprojekt och som ökade kostnader, säger Mikael Aro. Vi använder koncernens medel främst för att utveckla servicen och vi strävar efter att förbättra kundnöjdheten. Vi har slopat en del av den internationella affärsverksamheten och vi vill nu koncentrera oss på grunduppgifterna i hemlandet.Koncernens passagerartrafik ökade rimligt i fjol. Inom tågtrafiken minskade antalet resor med 0,9 procent. Rysslandstrafiken ökade med 28,1 procent och trafiken mellan Helsingfors och S:t Petersburg med 48,6 procent. Ökningen beror främst på Allegro-tåget. Busstrafiken ökade med 4,9 procent vilket beror främst på de nya linjerna inom huvudstadsregionen som fåtts genom att vinna konkurrensutsättningar. Passagerartrafikens rörelsevinst var motsvarande cirka 98 miljoner kronor (10,5 miljoner euro). VR-koncernens transporter inom logistikverksamheten sjönk med 0,9 procent jämfört med ifjol. Järnvägstransporterna sjönk med 2,7 procent eftersom de internationella transporterna blivit färre. Landsvägslogistikens transporter ökade däremot med 7,1 procent. Logistikverksamheternas rörelseförlust var motsvarande cirka 141 miljoner kronor (15,1 miljoner euro), av vilket järnvägslogistikens rörelseförlust var motsvarande cirka 101 miljoner kronor (10,8 miljoner euro).VR Tracks omsättning sjönk med 4,9 procent till följd av allmän minskning inom infrastrukturbyggandet. År 2010 sjönk omsättningen med 15,2 procent. Infrastrukturbyggandets rörelsevinst blev trots anpassningsåtgärder ändå motsvarande cirka 98 miljoner kronor(10,5 miljoner euro) på minus. VR-koncernens investeringar var motsvarande cirka 1 405 miljoner kronor (151,0 miljoner euro). Mest investerade man i tåg, totalt motsvarande cirka 848 miljoner kronor (91,1 miljoner euro).