Nytt hopp om fällande cabotagedom
Det danska åkeriet körde enligt förundersökningen otillåten cabotage i Västmanlands län under cirka en och en halv månad hösten 2010.– De svenska åkarna ringde hej vilt här, de blev ju av med sina jobb och var väldigt upprörda, berättar kriminalinspektör Tommy Redefalk i Västerås som håller i förundersökning och som även höll i cabotagefallet mot Frode Laursen.Polisen skickade ut sina styrkor för att kontrollera om det hela stämde, vilket det visade sig göra. Ett svenskt företag med ett antal svenska åkare som utförde transporter tecknade kontrakt med ett danskt åkeri, som bildade ett svenskt dotterbolag för verksamheten. Trafiktillståndet dröjde dock, och för att klara av sina uppdrag tog man in danska åkare.– Jämfört med Frode Laursen var det i väldigt liten omfattning, och i det här fallet fick vi i alla fall stopp på transporterna vilket är huvudsaken, konstaterar Tommy Redefalk.Vilket åkeri det handlar om vill Tommy Redefalk inte avslöja med hänvisning till förundersökningssekretessen.– Men det är ett väldigt stort åkeri i Danmark, som också har internationella körningar, säger han.Då cabotaget inträffade efter att de nya tydligare reglerna började gälla, är förhoppningarna att det danska åkeriet i domstol skulle fällas.– Vi anser att vi måste göra något åt det här problemet med utländska åkare som kör olagligt i Sverige. Tyvärr så har vi inte de resurser eller möjligheter som krävs för att få stopp på det här som vi arbetar. Vi försöker, men det är inte helt lätt, säger Tommy Redefalk.Straffet för cabotage är bara dagsböter, och den svenska polisen har inte befogenhet att ställa utländska fordon som kör olaga cabotage, vilket polisen i många andra länder har.– Vi säjer ”aja baja”, och när vi åker därifrån kör de vidare.