23948sdkhjf

Full snurr på vd-karusellen i LBC-Sverige

16 av landets 20 största LBC-koncerner har bytt vd under de senaste treåren. Totalt har en dryg tredjedel av landets närmare 90lastbilscentraler bytt ut sin vd under samma period.

Det visar en färsk genomgång som Transport & Logistik iDag har gjort.Under ett normalår uppskattas den sammanlagda omsättningen inom svensk åkerinäring till cirka 90 miljarder kronor. Landets samtliga lastbilscentraler svarar för cirka 30 miljarder – eller cirka en tredjedel – av den totala omsättningen.Det finns i dagsläget mellan 80 och 90 lastbilscentraler i Sverige. De 20 största lastbilscentralerna svarar för cirka 18 miljarder kronor av den omsättningen. De åtta största LBC-koncernerna har var för sig en omsättning på en miljard kronor per år eller mer. Det är bland de 20 största LBC-koncernerna som det sker flest omorganisationer, förvärv och fusioner, vilket ställer höga krav på såväl styrelse som vd för att få verksamheten att utvecklas på ett optimalt sätt.Den höga omsättningen bland vd:ar bland lastbilscentraler i allmänhet och bland de största LBC-koncernerna i synnerhet har flera orsaker: en är generationsväxling, där befintlig vd går i pension med ålderns rätt, en annan är att befintlig vd får nytt jobb och en tredje är att det uppstår skilda uppfattningar mellan vd och styrelse om den framtida utvecklingen i bolaget. I den granskning som Transport & Logistik iDag genomfört finns dock inga fall där oegentligheter officiellt varit orsaken till vd-bytet.En rad vakanta vd-stolarParallellt med hög omsättningstakt bland vd:ar i LBC-koncerner förekommer även förändringar i styrelsernas sammansättning. Vissa bolagsstyrelser består enbart av ägarrepresentanter, det vill säga åkeriföretagare och maskinentreprenörer, medan andra bolagsstyrelser består av externa ledamöter med erfarenhet från andra delar av näringslivet.I ungefär hälften av berörda lastbilscentraler beror vd-bytet antingen på att befintlig vd gått i pension eller att befintlig vd tillträder jobb hos ny arbettsgivare. I ungefär hälften av de berörda lastbilscentralerna beror vd-bytet på något annat.I fyra av lastbilscentralerna är vd-stolen vakant och rekrytering pågår. Samtliga fyra lastbilscentraler tillhör de 20 största i Sverige.Ett tiotal av lastbilscentralerna har rekryterat vd som tidigare inte varit verksam i ledande befattning i åkeri- och transportbranschen. Fem av lastbilscentralerna har rekryterat vd med tidigare erfarenhet som LBC-vd, eller från den egna organisationen. Sex av lastbilscentralerna har rekryterat vd med chefsbakgrund från DB Schenker eller DHL.Framöver kommer antalet lastbilscentraler att fortsätta att minska i antal genom fusioner och förvärv. I vissa fall kommer nya typer av ägare att komma in i bolagen och verksamheten kommer att förändras på flera håll. Detta medför med största sannolikhet att det kommer att vara fortsatt turbulent i toppen i ett antal LBC-koncerner framöver.Läs hela kartläggningen i Transport & Logistik iDag nummer 3, som utkommer den 13 april.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062