”Myndigheter ska anslagsfinansieras”
Remissen innebär en slutlig implementering av nya avgifter på föreskriftsnivå. Detta är det sista steget i redan beslutade avgiftshöjningar, skriver organisationerna i sitt remissvar som här refereras i korthet:Näringslivets Transportråd och TransportGruppen anser att den grundläggande principen bör vara att myndighetsutövning ska anslagsfinansieras. Organisationerna uttrycker i remissyttrandet sin oro för den kostnadsutveckling transportsektorn starkt berörts av och även står inför i framtiden. Flera olika initiativ och förslag innebär höjda priser på transporter. Transportstyrelsens avgiftsfinansiering är ytterligare en kostnad som direkt påverkar transportföretagen och transportköparna.Näringslivets Transportråd och Transportgruppen efterlyser därför i remissyttrandet en samlad analys av effekterna av ökade kostnader innan avgiftsmodellen slutligt läggs fast. Behovet av en samlad översyn ökar mot bakgrund av förslagen i Trafikverkets Kapacitetsutredning om full internalisering av externa kostnader, om ytterligare höjningar av banavgifterna under åren 2022-2025 och det långsiktiga målet i utredningen att alla kostnader för drift, underhåll, reinvestering och trimningsåtgärder i infrastrukturen ska finansieras med brukaravgifter.Riksdagens Trafikutskott har tidigare ställt sig positiva till att en samlad översyn genomförs av den svenska transportnäringens kostnadsläge och konkurrensförmåga i syfte att stärka näringslivets konkurrenskraft i hela landet. Frågan har även tagits upp i det arbete som sker inom regeringens Logistikforum och fanns med i den så kallade. Jönköpingsdeklarationen i detta forum.